fredag den 31. januar 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Fotofælder: Politi i forklædning

Sådan tjekker du dæktrykket
Hver anden bil sejler rundt med for lidt luft i dækkene - det kan være livsfarligt. Se her hvor let det er at tjekke dæktrykket
Læs mere her

Fotofælder: Politi i forklædning
Politiet på gule plader: Etaten har lov at lege titte-bøh-leg og gøre det sværere for bilisterne at spotte fotovogne i farten
Læs mere her

Stort flertal ønsker lovpligtige vinterdæk

image description
Ny undersøgelse fra Applus Bilsyn viser massiv opbakning blandt bilejere til at indføre lovkrav om vinterdæk ligesom i Sverige og Tyskland.
Danskerne er store tilhængere af vinterdæk. Det slår en ny undersøgelse fra Applus Bilsyn blandt mere end 2.000 bilejere fast med syvtommersøm.

Hele 86 procent svarer, at det skal være lovpligtigt at køre med vinterdæk om vinteren, mens 10 procent svarer nej. Fire procent svarer ved ikke.

Opsigtsvækkende resultater
"Resultaterne er ret opsigtsvækkende. Godt nok svarer antallet af ja-sigere til antallet af de facto vinterdækbrugere i Danmark. Alligevel er det påfaldende, at ni ud af ti fremover helt vil fjerne muligheden for selv at bestemme valget af dæk. Det viser, at danske bilister vægter egen og fælles sikkerhed og tryghed i trafikken enormt højt. Det skyldes for det førte de seneste års stigende bevågenhed om risikoen for ulykker i trafikken. For det andet har de voldsomme vintre i 2009 og 2010 for længst overbevist danskerne om, at man kører markant mere sikkert med vinterdæk i vintervejr. Det bekræfter alle undersøgelser også," siger Per V. Rasmussen, adm. Direktør hos Applus Bilsyn.

Biler med vinterdæk bremser hurtigere
Applus Bilsyn anbefaler bilister at køre med vinterdæk fra primo oktober til slutningen af marts. Og gerne med minimum 3 mm slidbane i stedet for de 1,6 mm, som loven foreskriver.

"Hver dag syner vores medarbejdere hundredvis af biler. Det er vores overbevisning, at man kører mere sikkert om vinteren, især i på meget glatte veje og efter snefald, hvis bilens dæk har noget dybere dækriller. Dækket griber bedre fat i vejen, og bilen drejer og bremser hurtigere," siger Per V. Rasmussen.

Faktaboks: Ta'r du bilen på skiferie Se hvor du SKAL bruge vinterdæk
Flere af danskernes foretrukne vintersportsdestinationer sværger til vinterdæk. I Sverige, Norge, Østrig, Tyskland, Slovenien og Slovakiet er der forskellige lovkrav om at køre med vinterdæk på dette tidspunkt af året. I Tyskland skal du f.eks. huske vinterdæk ved vintervejr, også selvom du kun er på gennemkørsel til et andet land. Frankrig og Italien (med undtagelse af Aostadalen) har derimod ikke noget krav.

Billedtekst
86 procent af danske bilejere mener, at det skal være lovpligtigt at køre med vinterdæk om vinteren.


Læs mere her

tags: Danmark, 2009, 2010, Sverige, Norge, Tyskland, Italien, bilen, Frankrig, trafikken, vintervejr, ulykker, Østrig, Slovakiet, Slovenien, bremser, Fakta,

torsdag den 30. januar 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Isuzu tilbage til Danmark

Isuzu tilbage til Danmark
Varebiler: Hilux-konkurrenten Isuzu vender tilbage til Danmark til sommer
Læs mere her

Dit dæktryk falder om vinteren

image description
Op mod hver anden danske bil har farligt lavt dæktryk på et eller flere hjul. Det koster kroner og potentielt menneskeliv.
Luft trækker sig sammen i kulde og derfor ændrer dæktrykket sig i takt med temperaturerne. Helt op til 0,5 bar fra sommer til vinter.

"Det er desværre en af de hyppigste problemer for trafiksikkerheden, som vores tilknyttede værksteder oplever året rundt, når de servicerer vores kunders biler", siger adm. direktør for den uvildige værkstedsportal autobutler.dk, Christian Legêne, og opfordrer til, at man tjekker sit dæktryk hver eneste måned.

Adspurgte autobutler.dk-værksteder anslår, at op til hver anden bil de har haft inde til vinterdækskifte i løbet af de seneste måneder har haft et kritisk lavt dæktryk.

Ikke kun årstiderne
Man skal dog ikke kun være opmærksom, når årstiderne ændrer sig. På et almindeligt døgn kan temperaturen også sagtens svinge 10-15 grader fra nat til tidlig eftermiddag. Det betyder, at trykket i dækket potentielt kan svinge op til 0,2 bar inden for samme døgn.

"Betydningen for sikkerheden kan ikke undervurderes. Det går ud simpelthen ud over bilens sikkerhedsmæssige egenskaber, hvis dækkene ikke har det korrekte dæktryk. Især hvis trykket er for lavt, påvirkes eksempelvis styre- og bremseegenskaberne", forklarer adm. direktør fra Continental Dæk Danmark, Georg Nielsen.

Det har ikke kun betydning for sikkerheden men også din økonomi. Et for lavt dæktryk kan betyde et øget brændstofforbrug på mellem 5 og 10 %. Samtidig bliver dækkene også hurtigere slidt og et sæt nye dæk løber hurtigt op i mange tusinde kroner. Sidst men ikke mindst er der risikoen for at få bøder.

Politiet fastslår nemlig, at selvom der ikke er fastsat en grænse for hvor meget dæktrykket må afvige operer de med en tommelfingerregel om, at det koster en bøde, hvis dæktrykket er under det halve af det anbefalede.

Læs mere her

tags: Danmark, direktør, bilen, økonomi, portal, brændstof, Continental,

onsdag den 29. januar 2014

Korte nyheder om Fiat

Italienske Fiat skifter navn
Bilgiganten Fiat fra Italien meddeler, at det efter afslutningen på købet af den amerikanske bilkoncern Chrysler er på tide med et navneskift. Nu hedder den samlede koncern Fiat Chrysle ...
Læs mere her

Italienske Fiat skifter navn
Fiat har afsluttet købet af Chrysler fra USA og hedder nu Fiat Chrysler Automobiles
Læs mere her

Fiat skifter navn
Den italienske bilkoncern Fiat har afsluttet købet af Chrysler fra USA og hedder nu Fiat Chrysler Automobiles.
Læs mere her

Dagens nyheder - Læs bla. om Vinter-lavtryk: For lidt luft giver bøder

Vinter-lavtryk: For lidt luft giver bøder
Hver anden bil sejler rundt med for lidt luft i dækkene - det kan være livsfarligt. Se her hvor let det er at tjekke dæktrykket
Læs mere her

Lækker spansk model inviterer på familiefilm

I januar kom en lækker, spansk model til Danmark. Nu inviteres nysgerrige til at prøve den veldrejede nyhed, der har fået ros for sit design, hos SEAT. Og samtidig få chancen for at vinde biografbilletter til den nye 'Far til Fire - Onkel Sofus vender tilbage.'
I december lancerede SEAT sin nye lækre stationcar SEAT Leon ST, der fremhæves for sit flotte udseende, og som de spanske medier 'Car and Driver' samt 'Crecer Feliz' har kåret til Årets familiebil 2014. Nu er bilen så landet hos alle landets SEAT forretninger.

-Leon ST har fået mange rosende ord med på vejen. Og det er en fantastisk velkørende, rummelig og smukt designet stationcar, så vi synes endnu flere skal have lejlighed til at prøve den. Vi inviterer derfor familiefædre og -mødre til at se, røre og ikke mindst prøvekøre den velskabte model, siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen, direktør, SEAT Danmark.

Tilbuddet om en prøvetur henvender sig imidlertid til familien på flere måder.

Onkel Sofus vender tilbage

-Vi har indgået et lanceringssamarbejde med filmselskabet bag den nye 'Far til Fire – Onkel Sofus vender tilbage'. Dette betyder, at vi har billetter og Far til Fire filmpakker på højkant i forretningen, og dem udlodder vi i en konkurrence blandt de, der prøvekører en SEAT. Så man kan jo passende tage familien med og prøve en Leon ST eller en af de andre spændende modeller, siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen.

Den nye 'Far til Fire – Onkel Sofus vender tilbage' har premiere 6. februar. I filmen vender onkel Anders' tvillingebror, Sofus, hjem fra Australien. Han minder dog ikke det mindste om elskelige Onkel Anders og hele familien kommer på en hård prøve.

Alle der prøvekører en SEAT i februar deltager i lodtrækningen om biografbilletter og gaver fra 'Far til Fire'. Billetterne kan bruges i alle landets biografer.

SEAT Leon er den første større stationcar fra SEAT. Den byder på en skarpere designlinje, et veltænkt miks af sportslig og praktisk og ikke mindst en skarp pris, der starter på 199.900 kroner.

SEAT er med en kombination af meget stærke produkter, som den lille, populære Mii, den velkendte Ibiza, der af tyske Auto Bild blev kåret som 'den bedste lille bil nogensinde, ' den smukke Toledo og den nye Leon samt et skarpt fokus på kundeservice, i dag et af de hurtigst voksende bilmærker i Danmark.

Læs mere her

tags: Danmark, biograf, billetter, direktør, bilen, Bild, december, lodtrækning, Australien, stationcar, Ibiza, konkurrence, 2014,

tirsdag den 28. januar 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Sådan kommer bilisten bedst gennem frostvejret

Bilkøbere fravælger dieselmotorer
Danskernes forkærlighed for dieselbiler er faldet brat, siden finanskrisen satte ind, hvor fire ud af ti private kørte diesel. I dag er den andel halveret
Læs mere her

TV: Verdens første Porsche fundet efter 112 år i en lade
Bilentusiaster jubler over det utrolige fund
Læs mere her

Hårrejsende trepunkts-vending
Østrigeren Joachim Held vender sin lastbil på en klippeafgrund
Læs mere her

Bil-boss død: Faldt fra balkon på 22. etage
Den britisk fødte bil-boss for den multinationale bilfabrikant Tata faldt ud fra en balkon
Læs mere her

Sådan kommer bilisten bedst gennem frostvejret
Forberedelserne er vigtige, og så er det heller ikke ligegyldigt, hvordan du kører, når først sne og is sætter ind
Læs mere her

Lamborghini går frem for tredje år i træk

image description
Automobili Lamborghini kan se tilbage på 2013 som et år fyldt med succes, både historisk, og når det gjaldt produkterne og salget.
"Det er jo altid rart at levere et godt resultat, samme år man kan fejre sit 50-års jubilæum" siger Stephan Winkelman, præsident og CEO for Automobili Lamborghini. "Det er beviset på, at vi har den rigtige strategi og et stærkt produkt. Gallardo er evigt populær, mens Aventador har slået alle rekorder for vore 12-cylindrede modeller."

I alt leverede Lamborghini 2.121 nye biler i 2013, mod 2.083 i 2012. Denne udvikling går stik imod den trend som findes på markedet for superbiler lige nu. Produktionen var fordelt på 1.001 eksemplarer af Aventador, hvilket der gør den til den mest succesfulde V12-model i Lamborghinis historie.

Selv om Gallardo var i sit sidste produktionsår, så var efterspørgslen så stærk som nogensinde. Der blev solgt 1.120 eksemplarer af Gallardo i 2013, og den samlede produktion endte på 14.022 eksemplarer, hvilket gør det til den mest succesfulde modelserie fra Lamborghini nogensinde.

I starten af 2013 introducerede Lamborghini topmodellen Aventador LP 700-4 Roadster, som på alle områder satte nye standarder — også når det gjaldt efterspørgslen. Samtidig slog Gallardo Squadra Corse adskillige omgangsrekorder og dominerede de prestigefyldte sammenligningstests.

Konceptbiler som Egoista, Veneno og Veneno Roadster viste, at Lamborghini også i fremtiden vil være ensbetydende med styrke, vildskab og fascination. Og som det sidste i året, hvor den lille eksklusive fabrik i Sant'Agata fejrede sit 50-års jubilæum, var det tid til præsentationen af den helt nye Lamborghini Huracán.



tags: 2013, 2012, præsident, strategi, Lamborghini,

mandag den 27. januar 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Danskerne har flere biler end nogensinde

Danskerne har flere biler end nogensinde
I alt 2.278.000 biler kører rundt på de danske veje - det er det højeste antal nogensinde
Læs mere her

Rekordår for SKODA

SKODA har haft et fantastisk år i 2013, hvor det blev til 13.700 indregistrerede biler i Danmark og dermed alle tiders salgsrekord. Markedsandelen er således også steget betragteligt fra 5,3% i 2012 til 7,5% i 2013, hvilket har betydet, at SKODA nu er det 5. største bilmærke i Danmark. Aldrig før er der blevet solgt og leveret så mange SKODA til danske kunder i et og samme år. Sammenlignet med året før, der også var et stort salgsår for det tjekkiske bilmærke, er det en flot vækst på 2,2%. SKODA er dermed et af de mærker, der kan fremvise den største vækst på det danske marked i 2013.
Væksten blev drevet af flere forskellige modeller, bedst illustreret ved over 6.000 leverede Citigo, der tilhører klassen for de såkaldte microbiler. Det er over 2.000 flere Citigo end året før, hvor bilen blev introduceret i Danmark og blev belønnet med Årets bil 2013 titlen. Citigo er således også den tredje mest solgte microbil i en klasse, der i den grad er blevet populær hos danske bilkøbere.

SKODA Octavia, som er kåret til både Årets bil 2014 og Årets firmabil 2014, har også stor betydning for SKODAs store vækst i 2013. Der kom over 3.500 nye Octavia på de danske veje i det forgangne år, hvilket er over 2.000 biler flere end året før. Og nok så bemærkelsesværdigt introducerede SKODA først den nye generation Octavia midt på året. Den rummelige familiebil Octavia har – uover Årets bil titlerne – også vundet en række sammenlignende tests og må siges at have taget det danske marked med storm. Octavia var den næstmest solgte familiebil i sin klasse sidste år. Det nye år byder endvidere på et par Octavia nyheder. Octavia introduceres nemlig i en GreenLine version samt i en Scout version med permanent 4x4.

En af danskernes foretrukne små familiebiler gennem mange år, SKODA Fabia, har også været med til at understrege mærkets betydelige vækst i 2013. Fabia er således blevet valgt af næsten 2.500 familier, hvilket er lidt bedre end salget året før.

SKODAs direktør Henrik Blom er da også meget tilfreds med udviklingen. "Vi er både glade og stolte over det fantastiske salg, som vi har præsteret i 2013. Vores forhandlere har ydet en enestående indsats og har arbejdet målrettet for at nå dette historisk høje salgstal. Det styrker virkelig optimismen her i starten af det nye år, og vi glæder os til at møde kunderne i det nye år med den præstation i bagagen."

SKODA benytter starten af det nye år til at introducere den nye Rapid Spaceback og den nye Yeti, der nu kan fås i to spændende varianter, Yeti og Yeti outdoor.



tags: Danmark, direktør, bilen, 2013, storm, 2012, salgsrekord, tjekkiske, 2014,

søndag den 26. januar 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Topfart: Mød en bilglad jysk millionær

Topfart: Mød en bilglad jysk millionær
I denne udgave af Topfart kan du blandt andet møde bilelskeren og multimillionæren Jesper Buch, der kalder sig selv for en jysk bonderøv
Læs mere her

Thule på Sportex Messen 2014 i Vejle d. 24.-26. januar

I år styrker Thule yderligere sit lederskab indenfor sport og fritidsområdet, gennem en række nye produkter, og sit engagement for at fremme en aktiv livsstil.
Sidste år Thule fyldt 70 år. Men lad ikke alderen, narre dig. Thule mærket er sundere, stærkere og føles yngre end nogensinde før.

I forbindelse med Sportex Messen i DGI-Huset i Vejle d. 24.- 26. januar 2014, vil vi gerne invitere presse samt indkøbere til lanceringen af Thules nye og spændende produktnyheder til outdoor samt sport retail branchen.

På årets Sportex messe byder Thule på nyheder så som Thule Perspective kameratasker, Thule Chasm, Thule Pack'n Pedal samt de multi- funktionelle klapvogne Thule Chariot.

Læs mere her

tags: Vejle, kamera, 2014, livsstil,

lørdag den 25. januar 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Ikke ulovligt: Fotovogne på gule plader

Ikke ulovligt: Fotovogne på gule plader
Politi på gule plader: Det er lovligt, når politiet sidder i varerummet og tager billeder af dig
Læs mere her

Danskerne har delte meninger om de nye fotovogne

image description
I mandags kunne Bilsektionen som et af de første medier i Danmark fortælle, at de nye fotovogne nu var taget i brug. De nye fotovogne er på gule plader, og dermed sværere at spotte på afstand.
Offentliggørelsen om at de nye fotovognene var taget i brug, skabte en hed debat på både Bilsektionen.dk og Facebook, hvori flere hundrede deltog. I alt var der også over 115.000 danskere som trykkede like til opdateringen, og det blev til mere end 7.000 billeddelinger på Facebook!

Dorthe Hendriksen skriver: "Nu skal vi jo huske, at de ikke er på vejene for at kradse penge ind. De er der kun for at forebygge. Men så kan det jo undre, at man hele tiden forsøger, at lege gemmeleg. Hvis det ikke er en pengekasse, hvorfor skilter man så ikke med sin tilstedeværelse

Kim Lunde Lund har dog en helt anden opfattelse af, hvad der bør gøres ved de fartglade danskere.

"Hvorfor skal farttosserne der slår små børn ihjel hver uge advares før de bliver taget. Stod det til mig skulle bøden skiftes ud med en stor kniv der kappede benene af dem der kørte for stærkt."

Trods de nye fotovogne har været på gaden i få dage, så har Anja Jensen og mange andre allerede bemærket, at de nye vognene er sværere at se:

"Den blinkede mig fucking igår på Vejlands alle." Og tilføjer "kørte 90 tror jeg. I 60 zone. Ups"

Indtil videre er blot 25 af de 100 nye fotovogne taget i brug, og ingen af disse har fået installeret det nye digitale fotoudstyr, hvilket betyder Politiet stadig bruger det gamle analoge udstyr som skyder i celluloid-film af ringe kvalitet.

Senere i år bliver der opsat stærekasser på udvalgte strækninger, og i 2015 skal der være stærekasser i hele Danmark.

Hos FDM meddelte man også allerede tilbage i slutningen af 2013, at man var positivt stemt for den permanente fartkontrol, stærekasserne.

"Så længe det er et spørgsmål om trafiksikkerhed og ikke bliver en pengemaskine, går vi ind for stærekasser, når de stilles op på trafikfarlige strækninger, og der er ordentlig skiltning," sagde Torben Kudsk, afdelingschef for økonomisk politisk sekretariat i FDM. Og han tilføjede:

"Men vi er bekymrede over, at der stadig er planer om 100 nye fotovogne sammen med de nye stærekasser, så der udskrives endnu flere bøder. Det ville have en større præventiv effekt med mere synligt politi suppleret af stærekasser på farlige vejstrækninger, der er varslet om med skilte. Der er derimod ingen dokumentation for, at fotovognene har den samme præventive effekt."

Læs mere her

tags: Danmark, politi, økonomi, 2013, Facebook, FDM, penge,

fredag den 24. januar 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Bilmærker: årets vindere og tabere

Fem mærkelige bil-rekorder
Der findes rigtig mange imponerende og endnu flere meget underlige verdensrekorder. Vi har samlet fem af dem
Læs mere her

Range Rover til narrestreger
Test: Det lyder ellers som lidt af en selvmodsigelse, men Range Rover Sport er noget så sjældent som en højbenet offroader sat ned til narrestreger
Læs mere her

Bilmærker: årets vindere og tabere
Bilsalg: VW, Ford, Skoda og Renault nogle er årets store vindere - taberne er Fiat, Suzuki, Chevrolet - og til dels også Toyota
Læs mere her

Thule præsenterer sit vintersortiment på verdens største vintersportsmesse, ISPO 2014 i München den 26.-29. januar. Nyhederne omfatter Thule Covert fototasker og Thule SkiClick skiholder til langrend

image description
I år styrker Thule yderligere sit lederskab indenfor sport og fritidsområdet, gennem en række nye produkter, men også med medlemmer af Thule Crew og engagement for at fremme en aktiv livsstil.
På års ISPO messe den 26.-29. januar byder Thule på nyheder så som Thule SkiClick en nyudviklet holder til langrendsski, der letter både transport og opbevaring, og Thule RoundTrip Ski Bags til smidig transport af ski og snowboard på fly og tog. Thule præsenterer også Thule Covert, en ny serie af fototasker med et urban look og med direkte fokus på brug i bymiljøer. Samtidig præsenteres en opdatering til de populære tasker Thule Crossover. Ud over de nye produkter byder Thule herunder på deres sortiment af tagbokse, skiholdere, tasker, og multi- funktionelle klapvogne Thule Chariot.

På messen deltager medlemmer af Thule Crew: ekstremskiløber og BASE jumper Matthias Giraud, Big Wave Surfer Garrett McNamara og snowboarder Flo Orley. Matthias, Garrett og Flo er på standen under hele messen for at tale om eget og Thules engagement til at inspirere folk til at leve et mere aktivt liv. Om aftenen den 28. januar vil de også annoncere vinderen i Thules videokonkurrence "Go Epic med Thule".

Besøg os i hal A4, plads 212 på ISPO 2014 i München.


For mere information om Thule produkter, besøg vores hjemmeside på: www.thule.com
For billeder i høj opløsning, besøg venligst Thule Group Press Room: http://www.thulegroup.com/press

Thule på Facebook: www.facebook.com/thulebringyourlife
Thule på YouTube: www.youtube.com/thule

Om Thule
Thule brandet blev etableret i Sverige i 1942. Under mottoet Bring your life tilbyder Thule et bredt sortiment af premium produkter, som forenkler transporten af dit grej og udstyr på en sikker og elegant måde. Tagbagagebærere, cykelholdere, kano- og kajakholdere, tagbokse, tilbehør til fritidskøretøj, påhængskøretøj (heste, både mm.), snekæder, bagage -og cykeltasker eller produkter til børn i form af børnesæder og multifunktionelle vogne. Produkterne sælges på mere end 125 markeder verden over.
Thule er det største brand i Thule-koncernen.
Læs mere på www.thule.com

Om Thule Crew
Thule Crew startede i 2013. Med udgangspunkt i Thules mission om at få flere til at bruge mere tid ude i naturen, er medlemmerne i Thule Crew udvalgt for at inspirere os alle til at leve et mere aktivt liv. Passionen for udendørsaktiviteter er grundlæggende for medlemmerne i Thule Crew, som med deres store humanisme også er dedikeret rollemodeller i deres respektive sportsgrene.
Læs mere på www.thule.com/thulecrew


Læs mere her

tags: Sverige, 2013, Facebook, U2, konkurrence, miljø, 2014, skiløber, livsstil,

Korte nyheder om Toyota

Japansk bilproducent solgte flest biler i 2013
Den japanske bilfabrikant Toyota er fortsat verdens største producent med et salg på 9,98 millioner biler på verdensplan. Toyota bliver skarpt efterfulgt af amerikanske General Motors med 9,71 million ...
Læs mere her

torsdag den 23. januar 2014

Korte nyheder om Toyota

Gigant misser "magisk grænse" for globalt bilsalg
Den japanske bilfabrikant Toyota er fortsat verdens største producent med et salg på 9,98 mio. biler på verdensplan. Toyota bliver skarpt efterfulgt af amerikanske General Motors med 9 ...
Læs mere her

Toyota solgte flest biler i 2013
Den japanske bilfabrikant Toyota er fortsat verdens største producent med et salg på 9,98 mio. biler på verdensplan. Toyota bliver skarpt efterfulgt af amerikanske General Motors med 9 ...
Læs mere her

Dagens nyheder - Læs bla. om Bilmærker: årets vindere og tabere

Bilmærker: årets vindere og tabere
Bilsalg: VW, Ford, Skoda og Renault nogle er årets store vindere - taberne er Fiat, Suzuki, Chevrolet - og til dels også Toyota
Læs mere her

Den nye SEAT Leon ST 4Drive med permanent firehjulstræk – alsidig og effektiv

Den smukkeste stationcar klarer også de mest barske betingelser
- Fremvises for første gang ved biludstillingen i Wien
- Den nyeste generation af det elektronisk styrede firehjulstræk
- Kommer på markedet med TDI-motorer med 105 hk og 150 hk
- Fremragende effektivitet med et forbrug ved blandet kørsel på 22,2 og 20,8 km/l
- Et bredt udvalg af assistentsystemer og komplette LED-forlygter
- Moderne infotainment og omfattende udstyrsniveau

Den smukkeste stationcar i klassen bliver nu endnu mere alsidig. Takket være permanent firehjulstræk med elektronisk styring kan den nye SEAT Leon ST 4Drive nu klare selv de vanskeligste vejforhold med topmålet af vejgreb og sikkerhed. Leon med firehjulstræk kommer på markedet med to TDI-motorer med en ydelse på 105 hk og 150 hk. Ud over kraftfulde præstationer leverer disse robuste motorer en fremragende effektivitet: Brændstofforbruget ved blandet kørsel på 22,2 og 20,8 km/l er fremragende tal for biler med disse egenskaber (alle data er foreløbige).

Leon ST 4Drive vises for første gang for offentligheden på biludstillingen i Wien i januar, og markedsintroduktion starter med 105 hk-versionen i april 2014, mens udgaven med 150 hk kommer til sommer.

"Med det helt nye firehjulstræk beviser Leon ST 4Drive, at begejstrende, sportslige egenskaber og en enestående anvendelighed i dagligdagen ikke behøver at udelukke hinanden. 4Drive bygger videre på succesen fra den nye Leon-familie," siger Jürgen Stackmann, der er President hos SEAT S.A. Med det dynamiske udseende, det imponerende høje niveau af funktionalitet og den topmoderne teknologi sætter Leon ST 4Drive nye standarder blandt de kompakte stationcars – og til en meget fair pris."

Sammen med den nyeste generation af TDI-motorer og det permanente firehjulstræk med intelligent, elektronisk styring omfatter Leon ST 4Drive en lang række ultramoderne teknologier. Det dynamiske styringssystem til alle fire hjul EDS (elektroniske differentialespærring på begge aksler), den udvidede elektroniske differentialespærring for bedre vejgreb under kørsel i sving (XDS), det elektroniske stabilitetsprogram og multikollisionsbremsen leverer maksimal sikkerhed. Andre hightech-features, der fås som ekstraudstyr, omfatter komplette LED-forlygter, adaptiv fartpilot ACC med citynødbremsefunktion, træthedsregistrering og vognbaneassistent.

"Dynamik og alsidighed – Leon ST er den perfekte kombination," siger Dr. Matthias Rabe, som er SEAT Vice President of Research and Development. "Som 4Drive med permanent firehjulstræk leverer den ikke blot pålideligt vejgreb og optimal sikkerhed, den giver også køreglæde i alle situationer og under alle forhold."

Den nyeste generation af firehjulstræk

Det permanente firehjulstræk i den nye Leon ST 4Drive er blandt de mest moderne og effektive systemer af sin slags i verden. SEAT anvender en nyudviklet hydraulisk betjent multipladekobling med elektronisk styring – en femte generations haldexkobling. Den reagerer ekstremt hurtigt på alle mulige input under kørslen og leverer derfor en markant fordel, når det gælder aktiv sikkerhed og dynamik.

Af hensyn til fordelingen af akseltrykket er koblingen placeret for enden af propelakslen foran bagakseldifferentialet. Indvendigt kører multipladeenheden i et oliebad. Metalfriktionsringene er placeret parvis bag hinanden – en ring fra hvert par er permanent i indgreb med koblingsenheden, som roterer med propelakslen. Den anden roterer sammen med drivakslen til bagakseldifferentialet.

Ved normal drift overfører koblingen det meste af motorkraften til forhjulene. Hvis deres vejgreb aftager, overføres momentet jævnt og i løbet af få millisekunder til baghjulene. Et stempel presser multipladeenheden sammen for at opnå det nødvendige olietryk. Den nye generation af koblingen kræver ikke længere en trykbeholder, hvilket gør den markant mere kompakt og 1,4 kg lettere end den samme komponent i foregående versioner.

Kraftfulde og yderst effektive TDI-motorer

Firehjulstrækket i Leon ST kombineres med to TDI-motorer, der er lige så robuste, som de er effektive plus en 6-trins manuel gearkasse. De 4-cylindrede common rail-motorer yder 105 hk og 150 hk og kører hele 22,2 og 20,8 km/l ved blandet kørsel. Det svarer til CO2emissioner på 119 og 124 gram pr. km. Det standardmonterede start-stop-system og genindvindingen af bremseenergi er andre elementer i effektivitetspakken.

2.0 TDI med 150 hk og et maksimalt drejningsmoment på 320 Nm giver den nye SEAT Leon ST 4Drive en imponerende fremdrift. Accelerationstiden fra 0 til 100 km/h er på 8,7 sek., mens tophastigheden ligger på 211 km/h. 2.0 TDI-motoren er fra den allernyeste motorgeneration med intelligent termostyring og reduceret friktion. To balanceaksler sikrer en endnu mere jævn motorgang. Takket være et maksimalt drejningsmoment på 250 Nm har Leon ST 4Drive med 1.6 TDI-motor også masser af kræfter. Dens tal for acceleration og tophastighed lyder på 12,0 sek. og 187 km/h.

Plads og alsidighed

Også i 4Drive-versionen kombinerer det tredje medlem af Leon-familien de præcise køreegenskaber fra sine slægtninge med et ekstraordinært stort niveau af alsidighed. Som alle Leon-modeller imponerer ST med en fremragende samlekvalitet og førsteklasses materialer. Bagagepladsen i den 4.535 mm lange stationcar indskrænkes på ingen måde af firehjulstrækket – den byder på masser af fleksibilitet og førsteklasses funktionalitet ned i mindste detalje. Den har en bagagerumsvolumen på 587 l, som kan øges til de maksimale 1.470 l op til loftet, når bagsæderyglænet klappes frem. Hvis der skal transporteres ekstra lange genstande kan ryglænet på det forreste passagersæde klappes frem i visse udstyrsversioner, så man opnår en maksimal bagagerumslængde på 2,5 m. Der tages altså hånd om selv de største ting i dagligdagen i Leon ST 4Drive.

Den nyeste generation af infotainment

Den nye SEAT Leon ST lanceres med et stort udvalg af topmoderne infotainment-løsninger. Grundlaget er SEAT Easy Connect-betjeningssystemet, som styrer underholdnings- og kommunikationsfunktionerne samt en lang række af bilens funktioner via en 5,8" touchscreen i cockpittet. SEAT Media System fås i en række varianter, og det samme gælder navigationssystemet og SEAT Sound System.

Leon ST 4Drive udbydes med 105 hk i Reference- og Style-versioner og med 150 hk i Style- og FR-versioner. Alle Leon ST 4Drive kommer med et omfattende standardudstyr inklusive Media System Touch, aircondition samt elruder og elektrisk betjente sidespejle. Style-versionen har blandt andet også 16" aluminiumsfælge, Media System Touch Colour, læderrat og fartpilot. FR-udstyrslinjen understreger den sportslige karakter i Leon ST 4Drive med et særligt kraftfuldt design foran og bagpå, 17" aluminiumsfælge og sportsundervogn. Føreren kan anvende SEAT Drive Profile til at tilpasse bilens opsætning til de pågældende kørselsforhold. Den fantastiske lyd fra Media System Touch Colour kommer fra otte højttalere.

Læs mere her

tags: bilen, fleksibilitet, teknologi, stationcar, energi, bagagerum, kommunikation, sprog, 2014, Wien, fælg, gearkasse,

onsdag den 22. januar 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Store biler må ikke være røde

Store biler må ikke være røde
Sorte og grå biler står for over halvdelen af salget i Danmark. Hvilken farve foretrækker du?
Læs mere her

Det spanske mærkes nye ikon - Fascinerende dynamik, et kraftfuldt design – Den nye SEAT Leon CUPRA

image description
- SEAT præsenterer topmodellen i Leon-familien
- Ny 2,0-liters motor med 280 hk manuel gearkasse og DSG
- Maksimale præstationer parret med en imponerende effektivitet
- Præcis køreglæde med differentialespærring, progressivt styretøj, DCC
- Fås som Leon 5-dørs og Leon SC 3-dørs
- Eksklusivt udstyr, mange muligheder for individualisering

Fascinerende dynamik, topmoderne teknologi, et fantastisk design kombineret med overbevisende effektivitet og perfekt anvendelighed i dagligdagen – den nye Leon CUPRA indbefatter SEAT mærkeværdierne på den bedst mulige måde. Med sine 280 hk er den nye CUPRA ikke blot klart topmodellen i den meget succesfulde Leon familie, den er også mærkets mest kraftfulde serieproducerede bil. Drivlinjen og undervognen på Leon CUPRA sikrer præcis køreglæde af højeste kaliber. Med sit omfattende udstyrsniveau og den fremragende kvalitet giver den nye CUPRA en eminent værdi for pengene. Lige fra start tilbydes Leon CUPRA som 5-dørs og som Leon SC CUPRA med tre døre.

"Med den nye Leon CUPRA tager SEAT mærket endnu et kæmpe skridt fremad. CUPRA er en raffineret, højtydende bil, som kombinerer sin udtryksfulde dynamik med afslappet langturskomfort og en overbevisende kvalitetsfornemmelse på højeste niveau," siger Jürgen Stackmann, som er CEO hos SEAT S.A. "Køreglæde og et fantastisk design oplever man i alle Leon-modeller, men den nye CUPRA viser SEATs ekspertise i en helt ny dimension. Vi er stolte af dette nye mærkeikon, og vi er sikre på, at den får stor succes."

En koncentreret pakke af hightechelementer giver den nye CUPRA fremragende præstationer. Det anføres af den helt nye 2.0 TSI-motor med dobbelt indsprøjtning og variabel ventilstyring. Leon CUPRA leverer den en ydelse på 280 hk. Den dynamiske styring af undervognen DCC, forakseldifferentialespærringen, det progressive styretøj, CUPRA Drive Profile og de standardmonterede forlygter komplet i LED-teknik er andre eksempler på bilens topmoderne teknologier.

"De foregående CUPRA-modeller har altid haft et fremragende ry for deres dynamiske præstationer. Nu lancerer vi næste kapitel i denne historie. Den nye Leon CUPRA er markant hurtigere rundt på banen end forgængeren og markant mere afslappet på motorvejen," understreger Dr. Matthias Rabe, som er Vice President hos SEAT S.A. for områderne forskning og udvikling. "Med CUPRA og en lang række udstyrsmuligheder tilbyder vi et hidtil uset niveau af individualisering. Vi har også taget et kæmpe skridt fremad, når det gælder effektiviteten. Brændstofforbruget på 15,6 km/l for CUPRA med 6-trins manuel gearkasse er bemærkelsesværdigt for en bil med denne ydelse."

Med den nye Leon CUPRA begynder næste kapitel i en succeshistorie. Første generation blev lanceret i 1996, og siden da har de dynamiske CUPRA-modeller udviklet sig til at blive ikoner for SEAT mærket. Nu kommer CUPRA for første gang som 3-dørs Leon.

Drivlinjen – toppræstationer er standard

CUPRA står for kraft, præstation, dynamik – og den nye Leon CUPRA indfrier alle disse løfter på en perfekt måde. CUPRA 280 med DSG-gearkasse som ekstraudstyr, mærkets topmodel, katapulterer fra 0 til 100 km/t på kun 5,7 sek. og på 5,8 sek. med den manuelle gearkasse (Leon SC).

Tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t. Det maksimale drejningsmoment på 350 Nm i det brede område på 1.750-5.300 omdr./min. sikrer en imponerende trækkraft i alle situationer. Til trods for det er den nye Leon CUPRA forbløffende effektiv. Brændstofforbruget er på økonomiske 15,6 km/l ved blandet kørsel med DSG (Leon 5-dørs: 15,2) og 15,2 km/l med den manuelle gearkasse. Det svarer til CO2-tal på blot 149 og 154 g. Og sammenlignet med forgængermodellen betyder det en reducering af emissionerne på 41 g.

Hightechmotorkomponenter

Som ægte sportsmotor reagerer 2.0 TSI-maskinen spontant på alle speederbevægelser, og samtidig kan den tage masser af omdrejninger – kombineret med en velklingende og raffineret lyd, som til dels frembringes og tilpasses via en sound-aktuator. Den helt nye motor med sin turbolader med fremragende respons er spækket med banebrydende hightech features – i det dobbelte indsprøjtningssystem suppleres den direkte benzinindsprøjtning af en manifoldindsprøjtning ved dellast. Denne optimale opsætning reducerer brændstofforbruget og partikelemissionerne. Cylinderopfyldningen er altid på det optimale niveau – knastakslerne er justerbare, når ventilløftesystemet regulerer åbningen på udstødningssiden. Udstødningsmanifolden er integreret i topstykket og en del af den intelligente termostyring. En ny slags belægning på aluminiumsstemplerne og lejerne holder friktionen på et minimum. CUPRAs effektivitetspakke omfatter også start-stop-system og genindvinding af bremseenergi.

Undervognen – hightech, der giver præcision og dynamik

CUPRA har altid været ensbetydende med fremragende dynamik, præcis adræthed og en formidabel sportslig karakter. Den nye Leon CUPRA sætter endda barren et godt stykke højere – på alle områder. Med både den dynamiske styring af undervognen DCC, forakseldifferentialespærring og progressivt styretøj som standard opnår den nye Leon CUPRA markant hurtigere omgangstider på banen end dens allerede imponerende forgænger. Samtidig er den markant mere afslappet at køre med sit overraskende raffinerede komfortniveau selv på lange motorvejsstræk. Det CUPRA-specifikke, højtydende bremsesystem, som kan genkendes på de røde kalibre, leverer en sikker og pålidelig nedbremsning af bilen.

DCC – dynamisk styring af undervognen

Dynamikkens primære elementer er lav vægt og en stiv struktur. Den systematiske letvægtskonstruktion af den nye Leon-familie er også fremtrædende på CUPRA. Til trods for et markant forbedret udstyrsniveau vejer den nye generation 55 kg mindre end dens sammenlignelige forgænger. Den nye generation af den dynamiske styring af undervognen DCC er udviklet særligt til CUPRA og er endnu mere fintfølende og har endnu bedre respons, så systemet kan tilpasse undervognens karakteristik til kørselsforholdene i løbet af millisekunder. Det samme gælder for førerens præferencer – CUPRA Drive Profile giver mulighed for en omfattende individualisering af køreegenskaberne.

Forakseldifferentialespærring

Den nye forakseldifferentialespærring forbedrer vejgrebet og køreegenskaberne for denne forhjulstrukne bil markant. Systemet anvender en multipladepakke, som aktiveres hydraulisk og styres elektronisk. Den maksimale spærrekraft udgør 1.600 Nm, og 100 % af trækkraften kan – i ekstreme tilfælde – sendes til ét hjul. Differentialespærringen er integreret i alle køresystemerne som ESP og EDS. Den forbedrer ikke blot vejgrebet, men eliminerer også påvirkningen af styretøjet. Desuden har dens fintfølende regulering ingen negativ indflydelse på styrefornemmelsen.

Progressivt styretøj

Det progressive styretøj er ligeledes en del af standardudstyret, og det forbedrer de adrætte køreegenskaber i den nye Leon CUPRA. Føreren oplever en præcis og afslappet styrefornemmelse, og der er behov for færre styrebevægelser, hvilket reducerer antallet af gange, føreren skal skifte greb på rattet, især i forbindelse med kørsel i sving eller under parkering. Styretøjet i den nye Leon CUPRA arbejder med et progressivt udvekslingsforhold ved hjælp af variable tænder på tandstangen.

ESP-køresystemet er blevet videreudviklet specielt til CUPRA og giver mulighed for en meget sportslig kørestil, samtidig med at sikkerhedsfunktionaliteten bibeholdes fuldt ud. Til ekstremt dynamisk brug, som fx kørsel på en racerbane, kan systemet også deaktiveres i to trin – første trin deaktiverer hjulspindsreguleringen og sætter ESP i sportsindstillingen, der tillader større krængningsvinkler. Andet trin deaktiverer ESP komplet.

CUPRA Drive Profile

CUPRA Drive Profile gør det muligt at tilpasse karakteristikken af den nye Leon CUPRA i et bredt område, så føreren kan vælge sin foretrukne indstilling. Ud over indstillingerne Comfort og Sport har CUPRA-indstillingen naturligvis haft særlig fokus for ingeniørerne i Martorell. Speederresponsen er særligt fintfølende i denne indstilling, mens DSG arbejder i sit mest sportslige skifteprogram, og sound-aktuatoren understøtter den fulde lyd fra turbomotoren. Den dynamiske styring af undervognen DCC, det progressive styretøj og forakseldifferentialespærringen arbejder også i deres mest sportslige programmer.

Designet – emotionelt og kraftfuldt

Et emotionelt design er en af den nye Leon-families store styrker. På CUPRA er det blevet udviklet et skridt videre. Den nye front med de store luftindtag og forlygter komplet i LED-teknik giver bilen en kraftfuld fremtoning, og det samme gælder hækskørtet med diffusoreffekten og de to ovale afgangsrør. Aluminiumsfælgene fås eksklusivt til CUPRA, mens de røde bremsekalibre og tonede bageste ruder understreger bilens individualitet.

I kabinen er der fokus på CUPRA-sportsrattet i sit eget unikke design komplet med skiftekontakter til DSG-gearkassen samt på topsportssæderne i mørkegråt alcantara med hvide syninger. Der fås også fuldt læderindtræk i sort og med hvide syninger som valgmulighed. For ekstrem sidestøtte kan man vælge skålformede sæder som ekstraudstyr. Pedalerne og panellisterne og fremstillet af aluminium.

CUPRA adskiller sig samtidig med sine unikke 19"-fælge med lakering i titanium, aerodynamikpakken med tagkantspoiler, CUPRA-logo på bremsekalibrene og sorte sidespejlhuse. Dekorelementerne i cockpittet på denne topsportsvariant er i glanspoleret dybsort.

Udstyret – eksklusivt og individuelt

Leon CUPRA markerer også sin position som SEATs topmodel ved hjælp af det progressive styretøj, den dynamiske styring af undervognen, forakseldifferentialespærringen, CUPRA Drive Profile og et højtydende bremsesystem med 19" alufælge.

Forlygter komplet i LED-teknik og LED-baglygter er ligeledes standardudstyr. Ud over deres markante design har LED-forlygterne mange andre fordele – de oplyser vejen forude med en farvetemperatur på 5.300 kelvin. Da det minder meget om dagslys, bliver øjnene ikke så trætte. Når det gælder effektiviteten, forbruger lysdioderne kun lidt energi – nærlyset bruger fx kun 20 W pr. enhed.

Topsportssæderne i alcantara, CUPRA-rattet og Media System Plus med en 5,8" touchscreen i farver er alt sammen standard i kabinen ud over det allerede omfattende standardudstyr i Leon FR. En særlig feature i CUPRA-kabinen er ambientebelysningen. Lysdioder i dørpanelerne understreger konturerne af kabinens design og øger den eksklusive fornemmelse i kabinen yderligere. Samtidig giver ambientebelysningen personerne i bilen bedre mulighed for at orientere sig og en endnu bedre fornemmelse af rummelighed. Farven på lysdioderne kan tilpasses via CUPRA Drive Profile – de lyser rødt i CUPRA-indstillingen, mens standardindstillingen er hvid.

SEAT Leon Cupra kan bestilles nu.

Læs mere her

tags: bilen, økonomi, benzin, motorvej, penge, teknologi, energi, brændstof, fælg, gearkasse, udstødning, undervognen, Design,

tirsdag den 21. januar 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Fotovogne på gule plader på gaden

Bilklub manipulerede tal
Manipulation i afstemning i tysk bilklub koster chefredaktør jobbet. VW lægger afstand til bilklubben
Læs mere her

Fotovogne på gule plader på gaden
Politiets nye fotovogne er på gule plader. Første af de nye fotovogne er spottet
Læs mere her

Forza inviterer til infomøde om leasing

FashionPeople - fashion for the people

Du er her: Forside
404 - sorry
 
FIND BUTIK HER

  




SENESTE NYT





Artikler




 
NYESTE BUTIKKER


SENEST OPDATEREDE BUTIKKER



MEST BESØGTE BUTIKKER



MINDST BESØGTE BUTIKKER



TILFÆLDIGE BUTIKKER


Seneste Søgninger


Tøj
Gør FashionPeople til din startside - Tilføj FashionPeople til foretrukne - Privacy Policy
Forza Leasing A/S inviterer til gratis informationsmøde d.15 januar om forskellige former for finansiel leasing.
Er begreberne privatleasing, erhvervsleasing og splitleasing volapyk for dig Forza Leasing inviterer til et gratis informationsmøde d.15 januar kl.19 på adressen Frejasvej 23A i Hillerød.

Kort om de forskellige former for finansiel leasing:

Privatleasing: Som navnet fortæller henvender denne leasingtype sig til privatpersonen, som ikke bruger bilen i arbejdsøjemed. Efter endt leasingperiode skal leasingtager selv sælge bilen. Pris pr. måned og udbetaling aftales i leasingkontrakten.

Erhvervsleasing: Firmaer som ikke vil binde megen kapital i biler, kan med fordel gøre brug af erhvervsleasing. Leasingydelsen er fuldt fradragsberettiget.

Splitleasing: Denne leasingtype kaldes også for delleasing, og betyder arbejdsgiver samt medarbejder kan dele leasingydelsen af bilen. Der skal dog føres regnskab med hver kørte kilometer, så man får "splittet" udgifterne korrekt mellem arbejdsgiver og medarbejder. Med splitleasing er arbejdsgiveren ikke nødt til at købe en firmabil, og medarbejderen bliver ikke beskattet af fri bil.

Kom til informationsmødet d.15 januar kl.19 på Frejasvej 23A i Hillerød hos Forza Leasing A/S og hør meget mere. Tilmelding sker på mail til cjc@forzaleasing.dk

Læs mere her

tags: leasingkontrakt, bilen, regnskab, Hillerød, arbejdsgiver, privatperson,

mandag den 20. januar 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Tre køretøjer ruller rundt under Dakar

Tre køretøjer ruller rundt under Dakar
To Toyotaer og en quad-chauffør har svært ved at passere en grøft under Dakar-rallyet
Læs mere her

Toyota Auris tredobler salget i Danmark

Den helt nye Toyota Auris har taget danskerne med storm. Således tredoblede Toyota salget i 2013 af den skarpt designede Auris sammenlignet med året før, og den japanske bilgigant har dermed fået et imponerende comeback i den kompakte mellemklasse.
Toyota i Danmark har det helt store smil på, når talen går på den helt nye Toyota Auris. Siden introduktionen for præcis et år siden i januar i fjor er salget af den populære Auris nemlig tredoblet fra 652 i 2012 til hele 1.956 i 2013. Danskerne har altså for alvor taget den skarptskårede bil i den kompakte mellemklasse til sig – ikke mindst på grund af Toyotas karaktistiske nye designlinje, muligheden for at vælge hybridmotor samt genkomsten af den populære stationcarudgave.

Den nye Auris – der er anden generation efter navneskiftet fra Corolla – så dagens lys i januar 2013 i en fem-dørs hatchback udgave. For første gang nogensinde kunne en ny generation af en bil i mellemklassestørrelsen fås med hele tre forskellige drivlinjer i form af enten benzin-, diesel- eller hybridmotor.

Sidstnævnte hybridmotor er den klart mest miljørigtige med et gennemsnitligt brændstofforbrug ved blandet kørsel på 27,8 km/l med en CO2-udledning på beskedne 84 g/km. Det giver særligt lave brændstofudgifter og en halvårligt grøn ejerafgift på 290 kr.

Kvaliteten af materialerne i kabinen fik et kraftigt løft i den nye generation af Auris, mens også køreoplevelsen blev gjort mere gjort mere sportslig, så den nye generation af Toyotas bil i mellemklassestørrelsen altså både syner skarpere og kører bedre end nogensinde før.

Ny stationcar introduceret
I sommer introducerede Toyota så en helt ny stationcarudgave med navnet Toyota Auris Touring Sports. Den viderefører på samme vis det karakteristiske nye Toyota design, de sportslige køreegenskaber, den høje kvalitet i kabinen og en uovertruffen rummelighed i bagagerummet på op til 1.580 liter, hvis man lægger bagsæderne ned.

Stationcar'en Auris Touring Sports fås ligesom hatchback'en også med enten benzin-, diesel- eller hybridmotor og kører i gennemsnit op til hele 27 km/l ved blandet kørsel med en CO2-udledning på 85 g/km.

Netop hybridudgaven af den nye Auris har gjort det flottere end nogensinde før. Næsten hver fjerde indregistrerede Auris i 2013 var således med hybridmotor, og flere og flere danskere har altså for alvor fået øjnene op for de mange fordele ved Toyotas hybridbiler som fx øget komfort via bl.a. automatgear, bedre brændstoføkonomi, op til 10 års tryghedsgaranti på hybridbatteriet samt lavere udgifter til vedligeholdelse.

Toyota i Danmark forventer, at andelen af Auris og Auris Touring Sports med hybridmotor stiger yderligere i 2014.

Toyota Auris hatchback fås fra 196.990 kr., mens merprisen for stationcarudgaven er 13.000 kr.


Læs mere her

tags: Danmark, CO2-udledning, økonomi, 2013, comeback, storm, 2012, benzin, Toyota, stationcar, hybridbil, bagagerum, brændstof, miljø, 2014, miljørigtig,

søndag den 19. januar 2014

Sådan klarer bilen de næste dages vintervejr

Når bilisterne de næste dage skal kæmpe mod vintervejret, er der en række gode råd, man bør følge. Centerleder Henrik Jensen fra dæk- og autoservicekæden Euromaster giver her sine bud.
Vinteren har hidtil været god ved landets mange bilister, men allerede i nat og i morgen ser det ud til, at Kong Vinter for alvor vil gøre sit indtog. Og det vil givetvis give mange bilister problemer de kommende dage. Centerleder Henrik Jensen har en række gode råd, som kan afhjælpe de værste udfordringer: – Vinteren sætter sine spor på bilen, og af hensyn til både sikkerhed og pengepungen er det en god idé at få køretøjet kigget efter i sømmene, siger Henrik Jensen fra Euromaster, der ud over at være dækspecialister med afdelinger over hele landet også udfører alle slags autoreparationer og -service, herunder serviceeftersyn, olieskift samt udskiftning af bremser og udstødninger. Blandt andet er det anbefalelsesværdigt at tjekke bremserne, hvor sand og grus sætter sig på de bevægelige dele.

– Selvom man er opmærksom på larm og skurren, kan det være svært at mærke, om bremseklodserne er slidt ned. Det er en rigtig god idé at få bremserne skilt ad og smurt regelmæssigt, for ellers kan man imødese en dyr reparation eller udskiftning, lyder det fra centerlederen, der også anbefaler at tjekke håndbremsen. – På ældre biler er justering af håndbremsen som tommelfingerregel påkrævet, hvis den kan hæves mere end tre takker. Har man en nyere bil, bør man under alle omstændigheder få håndbremsen tjekket af en fagmand med jævne mellemrum.

Tjek slitage på vinterdækkene

Dækkene er ifølge Henrik Jensen meget væsentlige for trafiksikkerheden. – Man bør køre med korrekt lufttryk og få vinterdækkene på, så snart der er risiko for nattefrost. Desuden må dækkene ikke være nedslidte. Herhjemme er mindstekravet til dækmønstrets dybde på 1,6 mm, men vi anbefaler 3 mm eller mere. Det er også en god idé at tjekke, om slitagen er ens på hele dækfladen. Hvis ikke, kan det være tegn på, at styretøjet er slået skævt eller indstillet forkert, siger centerlederen.

– Det er råd, som både forbedrer din bils sikkerhed og køreegenskaber. Desuden kan man spare rigtig mange penge ved at køre med korrekt lufttryk, da dækkene slides langsommere, samtidig med at benzinøkonomien forbedres. Desuden kan det betale sig at købe dæk i en ordentlig kvalitet, selvom udskrivningen her og nu er lidt større. Den ekstra investering får man hurtigt igen, hvis dækket holder dobbelt så lang tid, understreger Henrik Jensen.

Kontrollér kølersystem og oliestand

Under motorhjelmen bør man kontrollere kølersystemet. – Her skal man først og fremmest tjekke kølervæskestanden. Det gælder specielt ældre biler, som ikke selv gør opmærksom på lav væskestand. Derudover skal man undersøge, om kølerslangerne er ved at blive rustne eller har revner og sprækker. Så bør de nemlig skiftes, siger Henrik Jensen. Desuden skal man holde øje med kølersystemets ekspansionsbeholder. – Den sikrer væsketilførslen og bør som udgangspunkt indstilles til maksimum, fortsætter automanden, der også anbefaler, at man tjekker lyset, viskerbladene og oliestanden. Olietjekket bør ske på et tidspunkt, hvor bilen har været i ro mindst et par timer. – Ellers forekommer oliestanden højere, end den er. I øvrigt har nye biler typisk et interval på 30.000 km mellem olieskift, mens det tilsvarende tal for ældre biler ligger på 10-15.000 km.

Tjekliste: Få bilen i topform til vinteren
• Bremserne bør skilles ad og smøres, og håndbremsen justeres.
• Kør på vinterdæk. Tjek lufttrykket, om slitagen er ens over hele dækfladen, samt om mønsterdybden er mindst 3 mm.
• Tjek lys, viskerblade og olie.
• Tjek kølervæskestanden, indstil væsketilførslen til det maksimale, og hold øje med slidte kølerslanger.
• Spørg din lokale fagmand til råds. Ofte er det muligt at få gennemtjekket bilen for et beskedent beløb.

Euromaster er europæisk markedsleder inden for dæk og dækserviceløsninger. I Danmark har kæden 45 dæk- og autoservicecentre. Læs mere på www.euromaster.dk. De anførte anbefalinger er generelle, og andre forhold kan være aktuelle for dig og din bil. Derfor er det altid en god idé at søge rådgivning hos dit lokale autoværksted eller dækcenter.


Læs mere her

tags: Danmark, euro, bilen, økonomi, Olie, vintervejr, benzin, penge, oliestand, udstødning, bremser, bremseklods,

lørdag den 18. januar 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Billig bil ødelægger brugtmarkedet

Billig bil ødelægger brugtmarkedet
En ultralav pris på Chevrolet Spark kommer til at koste dyrt for dem, der vil af med en nyere, brugt minibil
Læs mere her

Sixt Biludlejning nu også med varevogne

Sixt Biludlejning satser nu også på udlejning af varevogne til såvel privat- som erhvervskunder. Sixt har oplevet en efterspørgsel på varevogne og åbner samtidig den 17. januar en station i Valby på adressen Poppelstykket 1, 2450 København SV. Stationen satser primært på varevogne, der også kan lejes fra flere Sixt-stationer i Danmark. Lanceringen understøttes af et weekendtilbud på 795 kr. inkl.
Den nye Sixt-station og varevognsområdet drives af Thor Seeberg, ny Sales Manager Vans. Thor Seeberg skal benytte sin mangeårige erfaring fra branchen med varevognssegmentet til at placere Sixts varevogne solidt i markedet.

"Sixt Biludlejning har kundens behov i centrum og vil gerne efterkomme efterspørgsel på kvalitets-varevogne til gode priser. Det skal være nemt at leje både bil og varevogne – uden ekstra gebyrer. Kunderne efterspørger fleksibilitet, nemhed og flere valgmuligheder – at de kan finde en god lejebil, billig månedsleje samt en kvalitets-varevogn til spotpris. Biludlejning er en stangvare, men det gælder om at finde den rette løsning til kunden samt at gøre det let og tilgængeligt uden skjulte omkostninger," udtaler Philip Schack, Adm. direktør for Sixt Danmark A/S.

Sixts satsning på varevogne samt tilbud på månedsleje markedsføres bl.a. via Tv2-reklamespot, så flest mulige kunder får tilbuddet.

Booking af Sixts køretøjer kan ske online på www.sixt.dk eller på telefon 32 48 11 00
Find mere information om Sixt Biludlejning på www.sixt.dk

For yderligere information og pressebilleder kontakt Tine Rønnest Knapp, Marketingchef hos Sixt Biludlejning,

Sixt er en international udbyder af mobilitetsløsninger af høj kvalitet. "Feel the Motion" – Sixts motto – er udbredt i mere end 100 lande verden over. Kunder har adgang til mere end 175.000 biler ved cirka 4.000 udlejningskontorer samlet under Sixts brand. Sixt kan præsentere en flåde med alt fra elbiler, stationcars og varevogne til luksus- og sportsvogne.


Læs mere her

tags: Danmark, København, elbil, direktør, elbiler, sportsvogn, fleksibilitet, omkostninger, Valby, stationcar,

Korte nyheder om Opel

Lynhurtige røvere stormede direkte ind i bankboks
For første gang i lang tid har der været bankrøveri i Viborg. Røverne flygtede i Opel Vectra
Læs mere her

fredag den 17. januar 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Kinesisk crash-konge

Mikrobil til over en halv million kroner
Træt af billige småbiler? - Her er en dyr af slagsen. Rigtig dyr endda ...
Læs mere her

Ford genopliver 82 år gammel bil
Køb en helt ny Ford-karosse og byg din egen hot rod
Læs mere her

Kinesisk crash-konge
Den sikreste bil i 2013 var hverken en Mercedes eller en Volvo, men en Qoros
Læs mere her

Danmarks billigste biler de sidste 25 år

E-bil.dk har haft fokus på Danmarks billigste biler hen over de seneste 25 år. Og der er sket meget siden slutningen af 1980`erne.
Bilerne i dagens Danmark er de billigste i 25 år, hvis man ser bort fra Trabant 601 i 1990. Tal fra Danmarks Statistik viser, at prisen på danske biler er faldet dramatisk siden 2003.

Fra år 1988 og ti år frem dominerede bilerne fra de tidligere østlande. Men selv om prisen var lav, blev der ikke solgt mange af de billige biler op gennem 1990'erne. Senere tog de asiatiske lande over, hvor Kia og Suzuki skiftedes til at have den mest overkommelige pris. Det var Kia, der bed sig bedst fast på forbrugermarkedet – især med deres Kia Picanto gennem fire år var Danmarks billigste.

I 2012 blev der solgt hele 5191 stks. Kia Picanto, og bilen var således med til at skabe et godt år for de såkaldte mikrobiler. Disse sad nemlig på de syv øverste pladser på listen over de mest solgte bilmodeller i det danske land. I samme år var Suzuki Alto den billigste model med en salgspris på 84.890 kroner. Den solgte dog kun 1418 stk. Måske derfor er den nu faldet til 79.990 kroner. Der spekuleres i, om bilens manglende salg skyldes, at den kun fik tre stjerne i crashtesten fra Euro NCAP.

FDM om Suzuki Alto
Selvom vi tidligere har givet Alto gode samlede karakterer, må vi se i øjnene, at udviklingen har overhalet bilen i en grad, at vi ikke længere kan anbefale at købe denne bil frem for en af de andre. Hvorfor lade sig nøje med en ringere grad af sikkerhed, når man nu kan få noget, der er bedre, til samme pris

- Sådan skrev FDM om Suzuki Alto i 2010.

Mange førstegangskøbere blev lokket af de billige forsikringer, mikrobilerne havde. I 2012 erstattedes billige bilforsikringer og privatleasing af begrebet 'All Inclusive'. Her skulle køber betale en fast månedlig pris som inkluderet billån, service, vejhjælp og tryghedsaftale.

Bilerne i dag er de billigste i 25 år. Med undtagelse af Trabant 601, som var Danmarks billigste bil i 1990 med en pris på 56.159 kroner i vores nutidskroner. Sammenlignet med den pris, der ovenover er noteret for en nutids Suzuki Alto, så kostede den tilbage i 2004 104.995 kroner. I nutidskroner svarer det til 125.925 kroner.

Liste over Danmarks billigste biler de seneste 25 år
2013: Peugeot 107 1,0 3 dørs 64.990 kr.
2012: Chevrolet Spark 1,0 LA 79.980 kr. (80.606,32 kr. nutids kroner )
2011: Chevrolet Matiz 0,8 S 79.995 kr. (82.561,04kr. nutids kroner )
2010: Kia Picanto 1,1 Pure 94.999 kr. (100.744,43 kr. nutids kroner )
2009: Kia Picanto 1,1 Motion 94.999 kr. (103.067,95 kr. nutids kroner )
2008: Kia Picanto 1,0 EX 89.327 kr. (98.194,92 kr. nutids kroner )
2007: Kia Picanto 1,0 LX 99.885 kr. (113.533,68 kr. nutids kroner )
2006: Chevrolet Matiz 0,8 S 99.753 kr. (115.324,61 kr. nutids kroner )
2005: Kia Picanto 1,0 LX 99.998 kr. (117.804,21 kr. nutids kroner )
2004: Suzuki Alto 1,1 GL 104.990 kr. (125.925,23 kr. nutids kroner )
2003: Daewoo Matiz 0,8 S 104.995 kr. (127.387,21 kr. nutids kroner )
2002: Suzuki Alto 1,0 GL 89.992 kr. (111.464,58 kr. nutids kroner )
2001: Suzuki Alto 1,0 GL 89.993 kr. (114.160,73 kr. nutids kroner )
2000: Kia Pride 1,3 De Luxe 86.997 kr. (112.965,26 kr. nutids kroner )
1999: Kia Pride 1,3 GLX 86.996 kr. (116.261,70 kr. nutids kroner )
1998: Lada Samara 1100 77.994 kr. (106.826,72 kr. nutids kroner )
1997: Lada Samara 1100 77.994 kr. (108.792,86 kr. nutids kroner )
1996: Lada Samara 1100 77.994 kr. (111.180,16 kr. nutids kroner )
1995: Lada Samara 1100 71.997 kr. (104.799,73 kr. nutids kroner )
1994: Lada 1500 67.998 kr. (101.048,88 kr. nutids kroner )
1993: Lada 1500 Classic 64.999 kr. (98.524,04 kr. nutids kroner )
1992: Yugo 55 GV 68.995 kr. (105.875,12 kr. nutids kroner )
1991: Trabant 1,1 55.000 kr. (86.183,09 kr. nutids kroner )
1990: Trabant 601 35.000 (56.159,73 kr. nutids kroner )
1989: Skoda 105 L Standard 43.985 kr. (72.434,01 kr. nutids kroner )

Kilder: Bil revyen 1988 – 2012, www.dst.dk samt Chevrolet importør.
NB: Der er ikke taget højde for kampagnepriser eller tilbud fra 1989-2012. Priserne er officielle. Der er desuden taget forbehold for, at beregningen i nutids kroner ikke er fuldstændig korrekte.

Bilinteresseredes mekka
E-bil.dk er en 2 år gammel hjemmeside, hvor man gratis kan købe og sælge sin brugte bil, men også hvor bilinteresserede samles. Siden sites opstart har vi oplevet en kraftig vækst af nye brugere, som i dag tæller over 350 brugere. Vores mål er at skabe et mødested for bilinteresserede, hvor man kan dele ud af sine erfaringer og viden og uploade billeder og videoer af sin biler.

E-bil.dk har som den eneste hjemmeside i Danmark en stor bildatabase. Her finder du blandt andet en oversigt over 1000 bilmodeller. Og vigtigst af alt; De mange muligheder, du har på siden, er gratis. Det kræver blot, at du har en bruger på e.bil.dk. Brugeren er ligeledes gratis.


Læs mere her

tags: Danmark, 2009, 2010, 2011, 2008, 2002, 2003, bilen, 1988, 2013, 2001, 1995, 1991, Danmarks Statistik, 2012, 2007, 2006, 1998, crashtest, Euro NCAP, FDM, Chevrolet, Peugeot, Skoda, Suzuki, database, Daewoo,

Korte nyheder om Opel

Lynhurtige røvere stormede direkte ind i bankboks
For første gang i lang tid har der været bankrøveri i Viborg. Røverne flygtede i Opel Vectra.
Læs mere her

torsdag den 16. januar 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Elbilsalget er stagneret

Elbilsalget er stagneret
Nordmændene købte over 10.000 elbiler i fjor, herhjemme købte vi godt 500
Læs mere her

Mange brugere valgte TomTom sidste år

image description
I 2013 blev der installeret næsten 100.000 flådestyringsværktøjer fra TomTom, svarende til en stigning på 38 procent i forhold til 2012. TomToms løsninger hjælper virksomheder til at køre mere omkostningseffektivt.
2013 har været endnu et år med høj vækst for TomTom. I alt 330.000 køretøjer bruger i dag løsninger fra TomTom Business Solutions, svarende til en stigning på 38 procent for året. Virksomhedens løsninger bruges således af flere end 27.000 kunder i over 60 lande til at køre mere grønt, sikkert og omkostningseffektivt.

"TomTom kan præsentere virkelig flotte tal for 2013, fordi vores løsninger tilfører høj værdi til virksomhederne, og fordi vi har været dygtige til at udvikle produkterne, så de møder markedets behov," siger Thomas Schmidt, administrerende direktør, TomTom Business Solutions.

TomTom præsenterer ny innovativ løsning
I årets første kvartal vil TomTom lancere en løsning, som hjælper mindre virksomheder til at få mest muligt ud af den teknologi, der er installeret i køretøjet. Brugerne sætter selv enheden i køretøjets OBD-port (on-board diagnostics), så der er ingen installationsomkostninger – hvilket er med til at gøre løsningen yderst omkostningseffektiv og konkurrencedygtig på markedet.

Om TomTom
TomTom blev etableret i 1991 og er den førende leverandør af navigation og lokalitetsbaserede produkter og services. TomTom kortlægger trafikinformation, navigationsteknologi, in-dash-systemer, mobile enheder, webbaserede applikationer og løsninger til det offentlige og private. TomTom designer og fremstiller også sine egne lokalitetsbaserede produkter, herunder bærbare navigationsenheder og løsninger til flådestyring samt sportsure med GPS. Tomtom's hovedkvarter ligger i Amsterdam. TomTom har 3.500 ansatte over hele verden og sælger produkter i mere end 35 lande. For yderligere information besøg venligst www.tomtom.dk

Om TomTom Business Solutions
TomTom Business Solutions er en førende leverandør af flådestyringsløsninger og professionelle telematiktjenester. Vores in-car-produkter er designet til at hjælpe med at drive grønnere, sikrere og mere effektivt. Vores online platform, WEBFLEET, er yderst skalerbar og har de højeste standarder med hensyn til pålidelighed og sikkerhed. For yderligere information, besøg venligst www.tomtom.dk/business. Følg os også på Twitter @TomTomBusiness.


Læs mere her

tags: direktør, OB, 2013, 1991, 2012, virksomhed, omkostninger, teknologi, konkurrence, værktøj,

onsdag den 15. januar 2014

Korte nyheder om Toyota

BMW og Toyota på vej med fælles sportsvogn
Nyt projekt mellem BMW og Toyota skal skabe sportsvogne drevet af hybride motorer.
Læs mere her

Dagens nyheder - Læs bla. om Chok: 60.000 for en helt ny bil

Chok: 60.000 for en helt ny bil
Chevrolet underbyder Ford med en helt ny Spark til blot 60.000 kr.
Læs mere her

Verdenspremiere på vovet Toyota sports coupe

Verdens største bilgigant Toyota skruer en ekstra gang op for vildskaben og præsenterer i disse dage en helt ny sports coupe konceptbil ved den internationale biludstilling i Detroit i USA. Toyota FT-1 er navnet på den brutale super sportsvogn, hvis opsigtsvækkende og vovede design viser en mulig retning for fremtidige Toyota-modeller.
Toyotas sportsvognshistorie tæller adskillige legendariske modeller som bl.a. James Bond bilen Toyota 2000GT, Toyota Celica, Toyota Supra og senest i 2012 den baghjulstrukne og køreglade Toyota GT86.

Nu er Toyota klar med næste nye model – nemlig sports coupe konceptbilen Toyota FT-1, der netop har haft verdenspremiere på den internationale biludstilling i Detroit i USA. FT står for Future Toyota – altså fremtidens Toyota – mens 1-tallet står for det ultimative. Altså fremtidens ultimative Toyota.

Og ultimativ må man sige, at FT-1 på alle måder er. Konceptbilen, der er udviklet på Toyotas amerikanske designcenter Calty Research Design Inc. i Californien, er et studie i vovet og dragende design. Formålet med FT-1 er da også netop at vise, hvad man er i stand til at opnå, når fokus er at skabe et sportsvognsdesign, der virkelig skal begejstre.

Toyota-designerne har kanaliseret deres lidenskab ind i bilen med det japanske bilmærkes gloværdige sportsvognshistorik i baghovedet for på den måde at skabe den ultimative sportsvogn. Det er tydeligt, at aerodynamikken har haft en fremtrædende rolle i udviklingen, som det også hører sig til ved en super sportsvogn.

Store dynamiske luftindtag på fronten, fire potente afgangsrør bagtil samt en automatisk hækvinge, der er i stand til at folde sig ind eller ud efter behov, kendetegner Toyota FT-1, der også kan bryste sig med front motor og baghjulstræk, et cockpit placeret langt tilbage mellem akslerne for at give den bedste vægtfordeling, et ultra lavt tyngdepunkt samt A-stolper placeret længst mulig tilbage, så udsynet er helt i top selv i de skarpeste sving.

Toyota har hentet inspiration fra motorsportens Formel-1 til kabinen, hvilket bl.a. ses på det deltaformede instrumentpanel og det kompakte sportsrat, der sikkert kan få selv Formel-1-verdensmester Sebastian Vettel til at kaste misundelige blikke på Toyotas nye sports coupe.

Konceptbilen giver et billede af, hvilken designmæssig retning Toyota agter at gå med sine fremtidige modeller. Der er dog foreløbig ingen konkrete planer om at sætte Toyota FT-1 i produktion.

Læs mere her

tags: USA, Californien, Bond, bilen, 2012, Detroit, sportsvogn, Toyota, motorsport, Toyota., Design,

tirsdag den 14. januar 2014

Korte nyheder om Toyota

Vild sportsvogn fra Toyota
Toyota FT-1 giver et hint om designet på Toyota kommende modeller, siger Toyota
Læs mere her

Dagens nyheder - Læs bla. om Håndholdt mobilsnak er ikke farligt

Fremover vil politiet kun måle på farlige strækninger
Antallet af bilister, der fotograferes af den automatiske fartkontrol, vil ikke længere indgå som et af målene for politiets indsats i trafikken
Læs mere her

Sælgeren vælger Passat
Plads og komfort betyder mest for Yvonne Stochholm, der kører 60.000 km om året
Læs mere her

Håndholdt mobilsnak er ikke farligt
Det er ikke mobilsnakken der er farlig. Til gengæld er det farligt at samle telefonen op, konkluderer forskere
Læs mere her

Inklusive service, reparationer og forsikring: SEAT tilbyder nu samlet bilpakke for under 1.500 om måneden

SEAT, der springer frem i det danske bilmarked, kommer nu også med bilforsikringer. Dermed kan man få både finansiering af bil, fuld service, alle reparationer og en attraktiv forsikring i en og samme pakke til knap 1.500 kroner per måned.
Bilerne falder relativt i pris i disse år, og det danske bilsalg har da også været rekordhøjt i både 2012 og 2013. SEAT er et af de mærker, der springer allermest fremad og var flere gange sidste år det hurtigst voksende bilmærke i Danmark.

Nu vil den spanske tysker så tilbyde bilkøberne endnu mere for pengene med all inklusive-pakker, der indeholder både finansiering af bilen, en service- og reparationsaftale samt forsikring på bilen. Det betyder, at man kan få fx den prisvindende minibil Mii fra under 1.500 kroner om måneden inklusive alt. Bilkøberne vil i stadigt stigende grad have en samlet pakke, lyder det fra Jesper Stoltenberg-Mathiesen, direktør i SEAT Danmark:

-Der er en stigende tendens til, at bilkøbere ønsker én samlet pakke, hvor det er gjort så nemt og billigt som muligt ikke bare at eje bilen, men også at bruge den, så man kender sine udgifter i årene frem. Derfor tilbyder vi nu en samlet all inklusive-pakke med finansiering af bilen, service og reparation samt ikke mindst en fordelagtigt – og billig – forsikring. Man kan faktisk få en ny bil inklusive alt for under 1.500 kroner om måneden med vores nye tiltag, siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen.



Billigt selv for nye bilister

Udover at tilbyde fordelagtige priser i én samlet løsning, så giver SEATs nye tiltag også yngre bilkøbere mulighed for at få en kaskoforsikring med i købet, der ikke flår deres budget i stykker.

-Vi har mulighed for at give de helt unge bilkøbere mulighed for at give de helt unge, nye bilister – som bl.a. vores Mii appellerer til – priser på deres forsikring, der ikke slår dem helt ud, inden de overhovedet er kommet i gang med deres første bil, siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen.

Bilister mellem 18 og 21 år kan således få en fuld kaskoforsikring med en selvrisiko på 10.000 kroner fra 633 kroner månedligt, mens det for bilister over 21 år med en selvrisiko på 5.000 kroner koster fra 319 månedligt.

Alle SEAT-modeller fås med All Inclusive. Den variable rente på finansiering ligger pt. på 2,45 procent, service-og reparationsaftaler fra 199 kroner per måned og forsikring fra 319 kroner månedligt.

All Inclusive - priseksempler: (baseret på en variabel rente på 2,45 procent, 36 måneders serviceaftale (eller 15.000 km per år) og en bilkøber på 22 år)

SEAT Mii (model 1,0 60 HK Reference 3-dørs) 1.474 kroner per måned.
SEAT Ibiza (model1,2 60 HK 5-dørs) fra 1.931 kroner per måned.
SEAT Leon ST (stationcar 1,2 TSI 86 HK Essence) fra 2.741 kroner per måned.
De danske SEAT forhandlere står klar til at fortælle mere om SEAT All Inclusive samt den attraktive forsikring for alle.

Læs mere her

tags: Danmark, direktør, bilen, HK, 2013, 2012, penge, bilsalg, stationcar, Ibiza,

Korte nyheder om Fiat

Fuld 26-årig bed sig fast i Fiat 500
Rhian Jeremiah forsøgte tilsyneladende at bide sig ind i en bil, for at kunne angribe tre personer
Læs mere her

mandag den 13. januar 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Lillebror slår storebror

Sælgeren vælger Passat
Plads og komfort betyder mest for Yvonne Stochholm, der kører 60.000 km om året
Læs mere her

Lillebror slår storebror
VW-test: Vi lader brødrene, VW Golf og Passat kæmpe på plads, køreegenskaber og komfort
Læs mere her

Landsret underkender P-selskab i principiel dom

Dom fra Østre Landsret giver FDM medhold i, at bilister skal have rimelig tid til at hente parkeringsbillet eller -tilladelse, inden en parkeringsvagt må udskrive en P-afgift.
Hvor lang tid må man bruge på at hente en parkeringsbillet på en privat parkeringsplads, inden en parkeringsvagt må udskrive en P-afgift Det var omdrejningspunktet for den sag, Østre Landsret netop har givet FDM medhold i.

Sagen drejede sig om et FDM-medlem, der af det private parkeringsselskab City Parkering havde fået en parkeringsafgift for at holde på en P-plads uden den påkrævede gæsteparkeringslicens. FDMs medlem havde dog forinden først været forbi et ejendomskontor, der viste sig at være lukket, for at hente parkeringslicensen for derefter at få den hos den beboer, medlemmet havde en aftale hos. En tur, der tog omkring et kvarter, og altså udløste en P-afgift.

City Parkering forklarede efterfølgende, at selskabet internt opererer med en observationstid på 10 minutter. Det fremgår imidlertid ikke af skiltningen på parkeringspladsen, ligesom det ikke fremgår, hvor parkeringslicensen skal afhentes, og den går altså ikke, mener Østre Landsret.

"Vi er naturligvis glade for dommen, der er en klar styrkelse af bilisternes retsstilling og skaber klarhed på et område, hvor der har hersket usikkerhed. Det betyder, at selskaberne, der står bag reglerne på parkeringsområdet, skal skilte med de vilkår, der gælder, så bilisterne ikke går i parkeringsfælder og kommer til at betale for at overtræde et ukendt vilkår. Gør selskaberne ikke det, siger dommen meget klart, at det ikke er parkeringsselskabernes egne fastsatte observationstider, men om der er brugt en rimelig tid på at hente en parkeringsbillet, der er afgørende," siger advokat i FDM, Lennart Fogh, der førte sagen i landsretten.

FDM får jævnligt henvendelser om lignende sager. Derfor er FDM også tilfreds med, at dommen er så klar, og at den vil fastlægge retspraksis, så lignende sager ikke tabes af bilisterne.

"Derudover er dommen vigtig, fordi den giver en række klare styresignaler, som parkeringsselskaberne nu kan administrere efter. Det kan medføre en bedre skiltning, så alle ved, hvad der gælder, hvilket er til fordel for både selskab og bilist. Man kan ikke dømmes for at overtræde et vilkår, man ikke kender," siger Lennart Fogh.

Læs mere her

tags: retten, Østre Landsret, FDM,

søndag den 12. januar 2014

Dagens nyheder - Læs bla. om Tiff Needell: Årets store skuffelse

Lamborghini med lydanlæg fra Monster
CES 2014: Lamborghini sætter ekstra fut i sin Veneno Roadster med lydanlæg fra Monster
Læs mere her

Tiff Needell: Årets store skuffelse
Værten fra Fifth Gear ærgrer sig over at elektronikken har taget køreglæden ud af moderne biler
Læs mere her

KIA Motors viser fremtidens transportteknologi på

Consumer Electronics messen i Las Vegas

image description
- Udvikling af KIAs særdeles velrenommerede UVO stemmebetjente telematiksystem
- Gennemtænkte opdateringer inden for integrering af smartphones og stemmebetjeningsteknologier øger funktionaliteten og sikkerheden.
- Et nyt koncept for elbilsfokuseret telematik giver en forsmag på den kommende lancering af KIAs interessante Soul EV.
- Nordamerikansk premiere på den innovative KIA KND-7-konceptbil.

Fredericia, den 10. januar 2014 – Turen gennem Nevadas ørken i retning af lysene og megahotellerne i Las Vegas kan være et eventyr i sig selv – en rejsendes samtidige oplevelse af frihed gennem mobilitet og ensomheden på den åbne vej giver en følelse, som binder fører og bil sammen og bringer skarp fokus på forbindelsen til omverdenen. På 2014-udgaven af Consumer Electronics Show (CES)viser KIA Motors America (KMA) en række nye og kommende teknologier indenfor telematik og infotainment – alle med fokus på at give en mere sikker, dynamisk og effektiv køreoplevelse under hensyntagen til fremtidens mere og mere opkoblede biler. Hjertet i disse nye teknologier er KIAs UVO-system, som er katalysator for forbindelsen mellem fører og bil. Som førende inden for design giver KIA også nordamerikansk premiere til konceptbilen KND-7, som er udstyret med en 1.6-liters 4-cylindret turbomotor og har et iøjnefaldende futuristisk design både indvendigt og udvendigt.

"Med UVO har KIA et stærkt fundament at bygge videre på i fremskridtet med telematik- og infotainment-teknologien, hvor vi hele tiden presser grænserne for opkoblingsmuligheder og komfort, mens sikkerheden stadig har højeste prioritet", udtalte Henry Bzeih, som er chief technology strategist hos KMA. "KIAs teams leder hele tiden efter nye og bedre måder at styrke forholdet mellem fører og bil på. Med vores realistiske tilgang til bilteknologier og vores fokus på overbevisende design og komfort i premiumklassen, bevæger KIA mærket sig i nye og spændende retninger".

Brugerorienteret kørekoncept (User-centered Driver Concept – UCD)

UCD-konceptet har fokus på sikkerhed og en intuitiv brugerflade med et innovativt og multifunktionelt design. Som UVO-systemet også er udtryk for, er et af de centrale punkter for KIA ved udviklingen af bilteknologier, at førerne skal holde øjnene på vejen og hænderne på rattet. UCD-
konceptet overholder dette princip, men øger samtidig funktionaliteten med en forrude med 18" head-up-display (HUD), der giver føreren et augmented-reality-overblik med visning af vigtige informationer som fx hastighed, navigationssystem og trafikinformationer. Desuden har instrumentenhedens 12,3" TFT-LCD-display en 3D-fremstilling af vigtige bilinformationer med anvendelse af synsregistreringsteknologi, så visningen er tydelig fra forskellige vinkler.

UCD-konceptet, som er udviklet til fuldt ud at kunne udnytte bilens navigationssystem og andre førerkontrollerede funktioner uden at gå på kompromis med sikkerheden, omfatter også en styrefunktion, der betjenes med håndbevægelser. Takket være et avanceret infrarødt lys og kamerasensorer, kan brugerne hurtigt få adgang til radio- og navigationsfunktioner ved blot at bevæge hånden eller fingrene, så de ikke skal fjerne øjnene fra vejen. UCD-konceptet indeholder desuden et trådløst opladningssystem til mobile apparater. Systemet får sin strøm via magnetisk induktion, som betyder, at føreren blot skal placere sit apparat i ladestationen uden brug af ladekabler.

Infotainment-koncept i bilen (In-vehicle Infotainment Concept – IVI)

KIA har udviklet og leveret banebrydende teknologier og brugervenlige infotainment-teknologier til mange nyligt lancerede modeller som fx den helt nye Soul modelår 2014. På årets CES får vi med det imponerende IVI-koncept et kig på KIAs nyeste innovationer inden for services i bilen. Den ubesværede levering af indhold opnås ved hjælp af et multidisplay med en imponerende 20" multi-touch screen i midterkonsollen. Informationerne synkroniseres derefter via en bærbar plug-in-tablet eller førerens egen smartphone, så man har nem adgang til en række services som fx concierge, sociale netværk og parkeringshjælp.

Innovative fremskridt inden for musikteknologien er en del af IVI-konceptets intelligente radiofunktioner inklusiv mulighed for personlige spillelister alt efter brugerens humør eller baseret på fem skabeloner til forskellige kørselsforhold som fx kørsel langs kysten om sommeren – alt sammen via KIAs egen musiktjeneste.

Udviklingen af bil-til-bil- og bil-til-infrastruktur-kommunikationen kan i IVI-konceptet opleves som en række ægte scenarier. Visuelle advarsler og advarselslyde om farer på ruten og real time-advarsler om potentielle farer som fx frontalkollisioner eller risiko for at man forlader sin vognbane(i) samt aktuelle forhold i vejkryds giver både fører og passagerer ro i sjælen.

Dynamisk HD-trådløs teknologi (WiHD) giver mulighed for at optimere opkobling af disse forskellige komponenter inklusiv visningen ved forsæderne og to uafhængigt fungerende entertainment-enheder fra bagsædet. Denne "spejlteknologi" giver personerne i bilen mulighed for at nyde deres egen musik og film, mens føreren samtidig får vigtige informationer som fx forprogrammerede navigationsanvisninger fra en smartphone.

UVO til elbiler

Med udsigten til lanceringen af KIAs første komplet eldrevne bil i USA senere i år, kan man på KIAs CES-stand også se de udvidede muligheder med KIAs UVO EV-smartphone-app, der omfatter telematikfunktioner, der er specielt udviklet til elbiler. Denne unikke, interaktive udstilling, der giver et indblik i den næste produktionsfærdige version af UVO-telematiksystemet, kan blandt andet vise den helt opdaterede batteristatus minut for minut og afstanden til tomt batteri samt foretage søgning efter nærliggende ladestationer. Derudover kan ejerne med den downloadede app forudprogrammere opladningstidspunkt og opladningsniveau samt klimatisere kabinen via fjernbetjening af HVAC-indstillingerne.

Fremtidens UVO

Hjertet i KIAs telematik- og infotainment-innovationer er UVO VR-teknologien (stemmebetjening).

Denne hybrid VR-platform, som ligger bag næste generation af KIAs telematiksystemer, gør det muligt for brugerne nemt og effektivt at udføre handlinger som fx at indtale beskeder, vælge deres favoritmusik eller bede om vejvisning – alt sammen uden at fjerne øjnene fra vejen og hænderne fra rattet.

Allerede næste år kommer nogle KIA modeller modelår 2015 med en helt ny generation af multimediesystemer, som også omfatter en funktion til at downloade ekstra apps som fx musikportalen iHeart Radio. Med tilføjelsen af app'en Sound Hound music recognition føres musikoplevelsen i bilen til helt nye højder, og integreringen af Yelp®(ii) vil kunne hjælpe KIA ejerne med at finde de hotteste restauranter og de bedste klubber. KIAs egen UVO-baserede app store vil give ejerne mulighed for at individualisere deres infotainment- og telematikoplevelse.

Nutid og fremtid – KIAs avancerede teknologi

Med en tværgående biludstilling viser KIA med stolthed nutidens og fremtidens teknologier på en medrivende og interaktiv måde. Der vises 24 forskellige teknologier, hvoraf de 10 anvendes i nuværende produktionsmodeller som fx det nyligt præsenterede flagskib K900 sedan. Det drejer sig blandt andet om intelligent fartpilot og Around View Monitoring-systemer. Foruden udstillingen giver detaljerede videodemonstrationer af de enkelte teknologiske komponenter mulighed for at lære mere om de projekter, der i øjeblikket udvikles af KIAs globale R&D-teams. Det gælder fx fremskridt inden for miljøvenlige teknologier og multimedieteknologier som trådløs opladning og et vandkølet batterisystem.

KIA konceptbilen KND-7

Den kompakte 4-dørs coupé ved navn KND-7 får nordamerikansk premiere på årets CES. KND-7, som er designet i KIAs designstudio i Seoul under ledelse af President og Chief Design Officer Peter Schreyer, er under 4 m lang, har bagdøre, der åbner bagud og et kabinekoncept med adgang til alle områder uden de traditionelle B-stolper, hvilket giver fremragende adgangsforhold til den luksuriøst

udstyrede kabine.
Udvendigt er KND-7 både elegant og lille, og den har et muntert ansigt og en dristig karakter.

Designmæssige features, som er udviklet af Peter Schreyer til 2+2-konceptbilen fra 2007 Kia Kee, anvendes i en ny udformning. Fronten på KND-7 har en bred omsluttende "mund", og forruden er buet for oven – et designelement, der også ses på Optima, Sportage og luksussedanen Cadenza. Den nyeste fortolkning af KIAs signaturkølergrill er et lavere design med integreret luftindtag til turboladeren.

Motoren i KND-7 er en 1,6-liters GDI (gasoline direct injection) med turbo, som yder 201 HK og dermed giver en kraftfuld og effektiv køreoplevelse.

Fakta
KIA Motors Europe er den europæiske salgs-, marketing- og servicedivision af KIA Motors Corporation. Divisionen har hovedkvarter i Frankfurt i Tyskland og dækker 30 markeder i Europa.

KIA Motors Corporation (www.kia.com) – Producent af kvalitetsbiler til de ungdommelige – blev grundlagt i 1944 og er Koreas ældste bilproducent. KIAs ni produktions- og samlefabrikker er fordelt på fem lande, og de producerer over 2,7 millioner biler om året, og bilerne sælges og serviceres via et netværk af distributører og forhandlere i ca. 150 lande. I dag har KIA over 47.000 ansatte på verdensplan og en årlig omsætning på 42 milliarder dollar. KIA er hovedsponsor for Australian Open i tennis og er FIFAs officielle partner fra bilbranchen – FIFA er hovedorganet bag VM i fodbold. KIA Motors Corporations slogan – "The Power to Surprise" – er et udtryk for KIAs globale ønske om at overraske verden ved at tilbyde spændende og inspirerende oplevelser, som overgår forventningerne.

KIA Import Danmark AS (www.kia.com) er et selskab under Nellemann koncernen (www.nellemann.dk). KIA Import Danmark AS, der startede herhjemme i 1996, har hovedsæde i Fredericia, og beskæftiger i dag cirka 30 ansatte. Med et salgstal for 2013 på flere end 11.000 biler, har KIA bevist, at vi har styrken til at fastholde vores position og dermed bevarer et realistisk udgangspunkt til at indfri vores vision som top 5 mærke. KIA har fortsat produktpaletten til at leve op til denne ambitiøse målsætning, og ved fortsat at fokusere på at overstige kundernes forventning, kan vi fastholde gamle kunder og tiltrække nye. På den måde vil vi lykkes med at nå vores salgsmål for 2014 på 12.000 biler.

Læs mere her

tags: USA, Danmark, euro, Tyskland, Europa, elbil, restaurant, Australian, bilen, HK, downloade, 2013, radio, portal, elbiler, Las Vegas, fodbold, dollar, omsætning, 2007, ørken, teknologi, Fredericia, Motor, Europe, kommunikation, strategi, miljøvenlig, innovation, Korea, miljø, hovedsponsor, kamera, 2014, Fakta, Design,