torsdag den 30. september 2010

Tjek totaløkonomien

Det er dyrt at være bilejer, så det er klogt at regne på totaløkonomien før et køb.

Når man overvejer at købe en bil, måske for første gang, kan det være fristende at vælge med hjertet. Men for ikke at risikere at få ubehagelige overraskelser undervejs bør man i forvejen finde ud af, hvad privatbudgettet tillader og så handle ud fra det. For det er ikke nok at se på, hvad man skal afdrage per måned. Det giver slet ikke et billede af totaløkonomien i ejerskabet af en bil, også kaldet Total Cost of Ownership eller TCO.

Få alle omkostninger med
Man skal derimod se på låneomkostningerne, renteudgiften efter skat, afskrivningen, brændstofudgiften, serviceudgiften, ejerafgiften, forsikringsudgiften og andre udgifter i den periode, man påtænker at eje bilen. Det kan være svært at vide på forhånd, hvor længe, man vil beholde bilen, men i nedenstående eksempel er der regnet med 3 år og 30.000 km om året.
Omkostningerne ved at låne kan man få i sin bank eller ved at gå på nettet og søge efter det billån man tror passer bedst. Det samme kan man med forsikringspriser, ligesom flere bilimportører på deres hjemmesider har oplysninger om, hvad en serviceaftale koster. Det kan variere fra 20 øre pr. km og opefter, alt efter bilmodel. Hvis man vil vide, hvad bilerne kører pr. km, kan man besøge Færdselsstyrelsens hjemmeside www.hvorlangtpaaliteren.dk . Her står ligeledes ejerafgiften.

Afskrivningen har størst påvirkning af totaløkonomien
Den største skurk i en biløkonomi er afskrivningen. Den er samtidig det sværeste at forudse.
Som bilejer kan du spørge bilforhandleren, banken eller finansieringsselskabet, hvad bilen forventes at afskrive over de næste år. Forhandlerne og leasingselskaber har i dag adgang i det professionelle vurderingsværktøj BilpriserPro, hvor de kan slå de forventede restværdier op.
Afskrivningen afhænger af en lang række forhold, bl.a. mærke og model, men også årgang og kilometerstand samt farve påvirker resultatet. Desuden skal man gøre sig tanker om hvordan man i fremtiden ønsker at handle sin bil: som byttebil hos forhandler, på en online auktion som Autocom.dk eller i ren handel.

Et eksempel:

TCO for Peugeot 308 1.6 HDI FAP Comfort Plus 5d 5g 90hk
Nypris inklusive levering, kr. 222.670
Finansieringsomkostninger, kr. 37.623
Værditab, kr. 103.232
Ejerafgift, kr. 7.800
Forsikring, kr. 21.567
Service og dæk, kr. 34.892
Brændstofudgift, kr. 38.230
Totaludgift, kr. 243.344
Kr. per km 2,70

Forudsætninger:
Prisen er pr. 8/8-2010
Salg sker til en forhandler.
Analysen er over 3 år med 30.000 km om året
Lånet er 100 pct. finansieret, rentesats: 7,25 pct. p.a.
Låneomkostninger: 2.650 kr. + 3,5 pct.
Rentefradrag: 32,25 pct.
Forsikring: Tryg fordelspris, 40-årig elitebilist i Rødovre.
Værditab er beregnet med BilpriserPro

Læs mere her

onsdag den 29. september 2010

Stor travlhed på Danmarks førende bilauktioner - BCA, Vejle

I September måned er der blevet afholdt e-salg og auktioner over mere end 2200 brugte biler hos BCA Danmark. Bilerne kommer fra staten, forhandler indbytte, finansiering, udlejning, samt fra firma- og privatleasing. Leverandørerne profiterer på den fortsatte indenlandske samt øgede udenlandske efterspørgsel, som BCA qua sin brede europæiske dækning har særdeles godt fat i.

Hos BCA Danmark mærkes stigende interesse i de nyeste re-marketing løsninger. Specielt fra bilimportører og finansieringsselskaber, der analyserer, hvordan salget af brugte biler fra eksempelvis privatleasing optimeres, og hvordan risici minimeres. Overvejelserne går på, at skippe utilsigtede salgsmodeller, hvor der sælges til faste brugtbilshandlere via telefon, e-mail og fax, fortæller Christian P Sankel, direktør for BCA i Norden, og han uddyber: I stedet ønsker man, at sælge i et transparent auktionsmiljø, hvor bilerne fordeles til forhandlerne på fair vis og lige vilkår, og hvor udbud og efterspørgsel skaber ægte markedspriser. Samtidig ønsker man incitamenter og motivation for eget forhandlerled til at byde med og købe. Sådan gensælges de brugte privatleasingbiler så vidt muligt til eget forhandlernet. Fortjenesten fra detailsalget og det følgende eftermarked, altså kundebindingen, bliver i egne rækker, forklarer Christian P Sankel, der konkluderer: Erfaringerne med salgspriser skabt i et transparent auktionsmiljø giver importører og finansieringsselskaber en solid baggrundsviden og et værktøj til at sætte mere korrekte restværdier, og dermed kan fremtidige leasingtilbud optimeres.

BCA har store forventninger til 2010

BCA Danmark tilbyder disse skræddersyede re-marketing løsninger, som integreres efter leverandørens specifikke koncept og behov. I konceptet indgår serviceydelser såsom koordinering af de-fleet til mærkeforhandlere eller til eksterne opsamlingspladser rundt om i hele landet. Endvidere indgår tilstandsrapporter udført med leasingkundens tilstedeværelse og e-salg af decentralt placerede biler sammen med en betryggende online rapporteringspakke. Rapporteringspakken giver leverandøren og de berørte samarbejdspartnere information samt status på bilen gennem hele de-fleet og re-marketing processen.

Vedrørende forventninger til 2010 udtaler Direktør for BCA i Norden, Christian P Sankel: BCA Danmark forventer i indeværende år, at udbyde 25-30.000 brugte biler til danske og udenlandske købere. BCA Danmark indgår i BCA Europa, der hvert år håndterer ca. 2 millioner brugte biler. Som følge af den europæiske stordriftsfordel kan BCA Danmark tilbyde leverandører en lav variabel og budgettérbar omkostning per bil, der er håndteret af BCA.

For yderligere oplysninger kontakt venligst Direktør for BCA i Norden, Christian P Sankel på tlf. 76 42 53 26 eller mobil: 29 31 21 72.

Fakta
BCA Autoauktion på Bugattivej i Vejle er Europas førende indenfor auktion over brugte biler, motorcykler og varevogne. Besøg de fysiske auktioner eller deltag Live Online via hjemmesiden www.bca.dk hvor du kan byde direkte. BCA afholder auktioner med 38 auktionscentre i 12 europæiske lande. BCA Autoauktion A/S, Bugattivej 12, Vinding, 7100 Vejle. Tlf.: 75 85 83 00.

Læs mere her

tirsdag den 28. september 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Toyota vil bygge hybrider i Frankrig

Den nye Suzuki Swift bliver billigere
Den nye Suzuki Swift bliver en tand billigere end forgængeren, oplyser importøren
Læs mere her

Bugattis nye missil kommer i 2013
Den næste model fra det franske mærke vil være mere luksuriøs, men med færre hestekræfter
Læs mere her

Populær Honda bliver hybrid
En helt ny Honda Jazz Hybrid præsenteres på Paris Motor Show 2010 og forventes at blive en sællert i Danmark
Læs mere her

Tag med på en prøvetur i Citroëns nye elbil
Det er lærerigt at køre elbil. Allan Graubæk har prøvekørt Citroêns C-Zero
Læs mere her

Toyota vil bygge hybrider i Frankrig
Om 10 år skal alle Toyotas bilmodeller kunne leveres i en miljøvenlig hybridudgave.
Læs mere her

Ford gør op med myterne

Landsdækkende prissikring på service og reparationer hos Ford forhandlerne

Selv den prisbevidste Ford-ejer kan trygt vælge det autoriserede Ford værksted, når bilen skal serviceres eller repareres. Med et tilbud om prissikring vil Ford matche alle sammenlignelige reparations- og servicetilbud fra uautoriserede værksteder. Ford betinger sig blot, at tilbuddet fra det uautoriserede værksted er under tre uger gammelt, at det uautoriserede værksted ligger mindre end 20 kilometer fra det pågældende Ford værksted, og at tilbuddet er baseret på brugen af originale Ford reservedele.

"Med kampagnen vil vi gerne gøre op med myten om, at autoriseret service er uforholdsmæssig dyr" forklarer marketingchef Helle Mathiasen Dam fra Ford Motor Company A/S om baggrunden for den netop igangsatte kampagne.

"Samtidig vil vi gerne fortælle alle Ford-ejere, at uanset hvordan man vender og drejer tingene, så er der altså forskel på autoriseret og uautoriseret service. Vores mekanikere er specialister i Ford og Ford teknologi. De råder over alle specialværktøjer og har en viden, som i sidste ende er Ford-ejerens bedste garanti for korrekt udført arbejde. Det er derfor, vi har valgt at kalde kampagnen Din bil men vores baby ".

"Men det handler i lige så høj grad om, at vi gerne vil give alle Ford-ejere de fordele og den tryghed, der følger med autoriseret service. Det er ikke kun et spørgsmål om garanti og gensalgsværdi, men også om sikkerhed. Vi ved for eksempel, at mange af de uautoriserede værksteder benytter uoriginale reservedele. Det behøver ikke nødvendigvis at være noget skidt. Men man skal tænke på, at alle komponenter i en Ford er gennemtestet på kryds og tværs og over lang tid. Det er sjældent tilfældet med uoriginale reservedele".

Prissikringskampagnen er et led i en større omorganisering af hele Fords servicekoncept. Ford i Europa har besluttet at gøre service og ikke mindst kundernes oplevelse af service til et centralt omdrejningspunkt for hele virksomheden.

"Det handler om at give kunderne en individuelt orienteret og unik service oplevelse, uanset om det foregår på et Ford værksted i Barcelona eller Brønderslev. Fra 2014 vil Ford simpelthen være synonym med markedets bedste service", siger Helle Mathiasen Dam.

For yderligere oplysninger, kontakt marketingchef for eftermarkedet Helle Mathiasen Dam, Ford Motor Company A/S, på telefon 43 48 06 65

Læs mere her

mandag den 27. september 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om TV: Virker nanomidlet på forruden?

Mest solgte biler i 50 år
Årtiers bedste: Danskerne har på 50 år skiftet fra engelske biler til japanske, koreanske og franske - tyskere er der altid
Læs mere her

Efterårsklar forrude - sådan gør du
Vejsalt, olie, døde insekter og andre gode sager gør det svært for dig at se ud af forruden, når efteråret sætter ind.
Læs mere her

TV: Virker nanomidlet på forruden?
Vejsalt, olie, døde insekter og andre gode sager gør det svært for dig at se ud af forruden, når efteråret sætter ind.
Læs mere her

Porsche præsenterer en sportsvognslegende: En helt ny Porsche 911 Speedster

Meget slank, meget sportslig og meget sjælden. Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG præsenterer en lille eksklusiv serie af Porsche 911 Speedster. Som en hyldest til den første Porsche model, der bar navnet Speedster - Porsche 356 Speedster - er produktionen af den nye ikoniske model limiteret til blot 356 eksemplarer. Den topersoners Porsche 911 Speedster adskiller sig signifikant fra resten af 911-familien. Som traditionen foreskriver, er forruden 60 millimeter lavere og står mere oprejst. Den manuelt betjente stofkaleche har et fladt sporty look og det karakteristiske dobbelt-puklet kaleche-cover tegner den betagende profil på den nye Porsche 911 Speedster, der får verdenspremiere på den internationale biludstilling i Paris i oktober.

Den nye Porsche 911 Speedster kombinerer de klassiske features for denne type af Porsche sportsvogn og har en højere motorydelse end resten af 911 Carrera-familien. Den 3,8-liters boxermotor yder 408 hk, hvilket til sammenligning er 23 hk mere end Porsche 911 Carrera S kan mønstre. Som følge af Porsches kontante innovation indenfor Porsche Intelligent Performance er den nye Porsche 911 Speedster ikke mindre økonomisk end Porsche 911 Carrera S Cabriolet trods motorens højere effekt. Motorens kræfter ledes via Porsches dobbeltkoblingsgearkasse PDK til bagakslen, der er udstyret standard med et differentiale spær. Porsche Active Suspension Management (PASM) og Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) er også standard.

Sammensætning af den nye 911 Speedster model er udført af Porsche Exclusive, der er Porsches egen afdeling for individualiserede Porsche modeller i små nummererede serier. Lanceringen af den nye Porsche 911 Speedster markerer samtidig Porsche Exclusives 25 års jubilæum i 2011. Modellen demonstrerer det høje kompetenceniveau Porsche Exclusive har for begrænset serier senest eksemplificeret ved den succesfulde Porsche 911 Sport Classic.

Porsche 911 Speedster kommer med en særdeles omfattende udstyrsliste og interiøret er indbydende med håndlavet blødt sort læder kombineret med flere detaljer farvet identisk med karrosseriet. Endvidere er et elegant Speedster logo indgraveret i nakkestøtterne i de adaptive sportssæder, der også sender associationer til et ternet målflag i form af mønster på midtersektionen af sæderne.

Den sportslige karakter er yderligere fremhævet af eksteriør farven "Pure Blue", der er eksklusivt udviklet til den nye Porsche 911 Speedster og står i flot kontrast til de tonede forlygter med sorte ringe og andre sorte dekorative kendetegn. Porsche 911 Speedster kan også leveres i farven "Carrera White" og fælles for begge farvevalg er en speciel forkofanger, sideskørter og bagkofanger.

Porsche 911 Speedster kan allerede nu bestilles hos Porsche Center Sjælland og Porsche Center Jylland til en pris inklusive dansk moms og afgifter på kroner 4.368.707,-

Læs mere her

søndag den 26. september 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Vasket, klippet og barberet

Nye dieselbiler uden filter er snart væk
Krav om filter på alle nye dieselbiler fra nytår gør filterløse biler billige
Læs mere her

Så er den her - Ferrari 599 SA Aperta!
Bag navnet gemmer sig en længe ventet roadster-version af Ferrari 599
Læs mere her

Det Økologiske Råd: Vent på de rigtige elbiler
Ud over prisen vil for få ladestandere fortsat være et problem.
Læs mere her

Vasket, klippet og barberet
Ford Mondeo er blevet vasket, klippet og barberet til lejligheden. Faceliftet er beskedent, største nyhed er nye motorer
Læs mere her

Ny luksuriøs familiebil fra Volkswagen

Volkswagen introducerer helt ny Sharan.

Den nye Sharan er ikke blot smukkere og billigere end forgængeren, den har samtidig køreegenskaber, på højde med Passats.

Elegant streg

Som store dele af Volkswagens øvrige biler, har Sharan også fået det karakteristiske Volkswagen-DNA, der er kendetegnet ved en enkel linieføring med vægt på de horisontale linjer. Sharan er blevet både breddere og længere, men da man samtidig har reduceret højden, er helhedsindtrykket en elegant MPV, hvor det sågar er lykkedes at integrere de nye skydedøre, så designet virker harmonisk.

Med venstre hånd bundet på ryggen

Den nye Sharan bliver den teknisk mest innovative MPV fra Volkswagen. Det er tredje modelgeneration siden 1995, da bilen første gang så dagens lys. Meget har ændret sig.

Første iøjenfaldende detalje er de nye skydedøre, der sammen med easy-entry funktionen gør ind- og udstigning til en leg, ikke mindst til glæde for de yngste, der legende let vil komme helt om til tredje sæderække. Ønsker man elektroniske skydedøre, fås de også til den nye Sharan. De allernyeste infotainmentsystemer, et meget stort panorama-skydetag og et 3-zonet klimaanlæg garanterer god rejsekomfort hele året.

Volkswagen har udviklet et helt nyt sædekoncept "Easy-Fold", der kan betjenes med bare én hånd og hvor både 2. og 3. sæderække kan klappes helt ned, Herved opstår et helt plant bagagerum, der rummer hele 2.297 l.

Som ny feature til Sharan kan man bestille integrerede børnesæder til de yderste sæder på 2. sæderække. Det giver optimal sikkerhed og minimalt besvær. Sharan kan bestilles med nøjagtig det antal sæder man ønsker sig, fra fem til syv, hvilket gør bilen aldeles anvendelig også for andre end børnefamilien.

Maksimal plads, minimalt forbrug

Sammenlignet med motorprogrammet i generation 0.1 er brændstofforbruget i de nye motorvarianter reduceret med helt op til 21 pct. Den nye Sharan fås med motorer spændende fra 150 til 200 hk, hvis bilen skal tankes ved en benzinstander og fra 140 til 170 hk, hvis den skal tankes med diesel.
Den nye Sharan er både harmonisk og velkørende og særligt med 1.4 TSI BlueMotion-motoren med 150 hk, virker Sharan dynamisk, på højde med en Passat. Det samme gør sig gældende for den mindste af dieselmotorerne: 2.0 TDI med partikelfilter og 140 hk.

På trods af, at den nye Sharan vejer mellem 1,8 og 2,0 ton, er selv motorprogrammets mindre motorer stærke nok, til at give den rigtige fornemmelse af både ydelse og komfort og samtidig holde et fornuftigt brændstofbudget. Basismotoren 1,4 TSI med 150 hk forbruger gennemsnitligt 13,8 km/l og den mindste dieselvariant præsterer hele 18,1 km/l.

Sikker og intelligent

Sharan er den ultimative familiebil fra Volkswagen og der er selvfølgelig taget højde for, at sikkerheden er optimal. Til den nye Sharan hører kollisionssikker karrosse, op til ni airbags, ISOFIX-beslag til børnestolene og man kan tilvælge en lang række elektroniske hjælpesystemer, der højner sikkerheden, hvis bilen skulle komme på afveje. Vælger man de elektroniske skydedøre til Sharan, sørger en sensor for at ingen får fingrene i klemme: bilen registrerer, hvis der sidder noget i vejen for dørlukningen, vel og mærke inden det går galt.

Blandt bilens mange udstyrsdetaljer er hjul, som selv lapper op til 5,0 millimeter store perforeringer af dækkene og så kan Sharan som noget nyt nu også fås med Volkswagens DSG-gear.

Sharan er skræddersyet til folk med pladsbehov af enhver art og i særdeleshed til familier med børn - på gule eller hvide plader.

Prisen på den nye Sharan starter allerede ved 399.997 kr.

VW Sharan fås i fire motor- og udstyrsversioner og med fem til syv sæder
To benzindrevne TSI-varianter på 1,4 og 2.0 liter på 150 og 200 hk.
To dieseldrevne TDI 2,0 liter med 140 og 170 hk, disse har tillige Ad Blue-katalysator
Udstyrsvarianterne: Startline, Trendline, Comfortline og Highline.

Oplev alle Sharans mange nye detaljer på www.volkswagen.dk/sharan

Eller
se den nye Sharan hos Volkswagen i weekenden d. 2.-3. oktober

Læs mere her

lørdag den 25. september 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Sådan laver du en bagvognsudskridning

Peugeots sportsvogn er kostbar men kvik
Peugeot RCZ er iklædt et opsigtsvækkende ydre. Selv i svageste version kører den veloplagt.
Læs mere her

Er du en mester i gokart?
Så er det tid til at køre DM i indendørs gokart. Vi kører 21 heats henover efteråret og vinteren. Alle kan deltage og dyste om æren, og om fede præmier.
Læs mere her

Sådan laver du en bagvognsudskridning
Se professionel drifter smide sin 400 hestekræfters baghjulstrækker rundt på Sjællandsringen
Læs mere her

FDM tester og guider til vinterens bedste dæk

Vælg et vinterdæk der klarer sig godt på våd vej og gå evt. ned i dækstørrelse, lyder rådet fra FDM, som har testet 28 vinterdæk.

Tre måneder med kuldegrader, store mængder sne og glatte veje, sendte først på året adskillige bilister på glatis. Lær derfor at sidste vinters strenge vejr, og skift bilens sommersko ud med noget mere fornuftigt fodtøj mens tid er, lyder rådet fra FDM, der har testet 28 vinterdæk.

Vinterdæk handler ganske enkelt om sikkerhed og fremkommelighed. Så med mindre man kan lade sin bil stå de dage, hvor der er vinterføre, bør man skifte fra sommer- til vinterdæk i vintermånederne, siger bilteknisk redaktør på FDMs medlemsblad Motor, Søren W. Rasmussen.

I den nye test er fokus lagt på to dækstørrelser 15- og 17-tommer. Mens de i alt 15 testede dæk i 15-tommer gruppen generelt klarer sig godt, viser testen omvendt, at det er svært at kombinere et stort 17-tommer dæk med et vinterdæks gode egenskaber. Tre af gruppens 13 dæk klarer sig så ringe, at de ikke kan anbefales.

Er ens bil godkendt til det, kan det derfor være en god idé at skifte de store sommerdæk ud med vinterdæk, der er et nummer mindre. Bag rattet vil man ikke mærke den store forskel på tør vej, men i vinterføre er egenskaberne ofte bedre. Og så er der tilmed penge at spare, siger Søren W. Rasmussen.

Det fremgår bl.a. af bilens instruktionsbog, hvilke dækstørrelser den er godkendt til. Er man i tvivl kan også spørge sin dækforhandler, ligesom FDM-medlemmer altid kan kontakte FDMs rådgivning.

FDM påpeger desuden, at dækkene i testen er målt ud fra deres egenskaber i forskelligt vinterføre. Derfor er det ikke altid, at den samlede testvinder er det rigtige dæk til ens behov. Man bør derfor nærlæse delresultaterne.

Nogle dæk er rigtig gode til sne andre til is. Med da den danske vinter typisk byder på sjap og våde veje, anbefaler FDM som udgangspunkt vinterdæk, der klarer sig godt på våd vej, siger Søren W. Rasmussen.

Få flere gode råd om dæk og se, hvordan du skifter dem på www.FDM.dk/daek.
www.FDM.dk kan du desuden læse hele vinterdæktesten, som Motor også bringer i sit oktobernummer.

For videomateriale af omtalte vinterdæktest kontakt FDM presse og kommunikation.

Læs mere her

Korte nyheder om Fiat

Danmarks mest solgte bil fås nu som elbil
Firmaer med grøn profil er målgruppen for Fiat 500 med elmotor.
Læs mere her

fredag den 24. september 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Gruppetest: Joker trumfer med køreglæde

Toyotas varebiler slår konkurrenterne
Det japanske bilmærke har gennemående færrest fejl, viser ny statistik.
Læs mere her

Køb Maradonas bil!
Og det er hverken en Ferrari, Lamborghini, eller Aston Martin — men verdens formentlig dyreste Porsche 924!
Læs mere her

Ny teknik pensionerer isskraberen
Tyske forskere viser prototype på glasteknik, som skulle modvirke dybfrosne bilruder.
Læs mere her

Her er de bedste firmabiler
Tour har testet biler i tre klasser, juniorklassen, firmabilklassen og direktørklassen.
Læs mere her

Priserne på benzin og diesel falder
Benzinprisen faldt med 8 øre torsdag, og fredag formiddag fortsætter prisen ned.
Læs mere her

Firmafolket vil have luksus
Audi A4 er kåret til Businessbilen 2011 og afliver myten om, at kun tørre tal bestemmer.
Læs mere her

En lille charmetrold på vandet
Kapsejladscruiseren Dehler 32 er en af de spændende nyheder til en overkommelig pris.
Læs mere her

Fra Jylland til Sjælland med en vand-jetpack
De kigger nok lidt på færgen, når du overhaler den i 3 meters højde og med 70 km/t. Se video.
Læs mere her

Gruppetest: VW Golf - en sikker vinder
BlueMotion-versionen ser godt ud, kører komfortabelt og er i realiteten testens billigste.
Læs mere her

Gruppetest: Joker trumfer med køreglæde
Køreren vil foretrække Volvo, feinschmeckeren Opel og økonomidirektøren Toyota.
Læs mere her

FDM tester og guider til vinterens bedste dæk

Vælg et vinterdæk, der klarer sig godt på våd vej og gå evt. ned i dækstørrelse, lyder rådet fra FDM, som har testet 28 vinterdæk.

Tre måneder med kuldegrader, store mængder sne og glatte veje, sendte først på året adskillige bilister på glatis. Lær derfor af sidste vinters strenge vejr, og skift bilens sommersko ud med noget mere fornuftigt fodtøj mens tid er, lyder rådet fra FDM, der har testet 28 vinterdæk.
Vinterdæk handler ganske enkelt om sikkerhed og fremkommelighed. Så med mindre man kan lade sin bil stå de dage, hvor der er vinterføre, bør man skifte fra sommer- til vinterdæk i vintermånederne, siger bilteknisk redaktør på FDMs medlemsblad Motor, Søren W. Rasmussen.

I den nye test er fokus lagt på to dækstørrelser 15- og 17-tommer. Mens de i alt 15 testede dæk i 15-tommer gruppen generelt klarer sig godt, viser testen omvendt, at det er svært at kombinere et stort 17-tommer dæk med et vinterdæks gode egenskaber. Tre af gruppens 13 dæk klarer sig så ringe, at de ikke kan anbefales.

Er ens bil godkendt til det, kan det derfor være en god idé at skifte de store sommerdæk ud med vinterdæk, der er et nummer mindre. Bag rattet vil man ikke mærke den store forskel på tør vej, men i vinterføre er egenskaberne ofte bedre. Og så er der tilmed penge at spare, siger Søren W. Rasmussen.
Det fremgår bl.a. af bilens instruktionsbog, hvilke dækstørrelser den er godkendt til. Er man i tvivl kan også spørge sin dækforhandler, ligesom FDM-medlemmer altid kan kontakte FDMs rådgivning.

FDM påpeger desuden, at dækkene i testen er målt ud fra deres egenskaber i forskelligt vinterføre. Derfor er det ikke altid, at den samlede testvinder er det rigtige dæk til ens behov. Man bør derfor nærlæse delresultaterne.

Nogle dæk er rigtig gode til sne andre til is. Med da den danske vinter typisk byder på sjap og våde veje, anbefaler FDM som udgangspunkt vinterdæk, der klarer sig godt på våd vej, siger Søren W. Rasmussen.

Læs mere her

torsdag den 23. september 2010

Lotus præsenterer den nye konceptmodel Lotus Elite

Umiddelbart før den officielle afsløring i forbindelse med Paris Motor Show indvier Lotus os i deres nye æra - Lotus Elite, som ifølge den engelske sportsvognsproducent vil redefinere begrebet en moderne klassiker.

Lotus Elite er det første tegn på hvad, der venter os fra Lotus i fremtiden. Lotus Elite er elegant med sin kompakte og forførende udformning. Men den nye Lotus Elite er ikke kun uovertruffen elegant. I tråd med Lotus' kerneværdier er den nye konceptmodel et udstillingsvindue for Lotus' teknologiske formåen synliggjort gennem den stilfulde hard top og den optimale anvendelse af hybridteknologi i form af et moderne KERS system.

Dany Bahar, CEO hos Lotus udtaler: "Det er svært at nægte, at Lotus Elise er utrolig smuk at se på, men modellen er meget mere end det. Det er samtidig en model, der overleverer i alle aspekter. Man kunne sige, at det er en model fuld af perfekte modsætninger. Den er kompakt og alligevel rummelig. Kraftfuld og stadig økonomisk. Vægten er lav, men modellen er solid. Det er en bil, som vi er særdeles stolte af her hos Lotus og vi føler ærligt ikke, at der nogen model på markedet lige nu, der modsvarer Lotus Elite, både hvad angår design og performance."

"Tag endelig ikke fejl, der er definitivt et markedet for den nye Lotus Elise. Det er den ultimative sportsvogn kombineret med komfort og plads. Der vil altid være dem, der synes Lotus kun skal bygge små sportsvogne, men vi har ikke taget let på den omfattende opgave, det er at designe og skabe en helt ny model."

Lotus Elite vil efter planen lanceres til kunderne i foråret 2014 og den spændende GT model vil sætte nye standarder, hvad angår design, performance og CO2-udledning. Og det er ikke kun slanke linjer og flot karrosseriarbejde den nye 2+2 model imponerer med. For under den haj inspirerede front finder du en frontcenterplaceret 5,0-liters V8 motor med op til 620 hk og en forventet accelerationstid fra 0-100 km/t på mellem 3,5 og 3,7 km/t og en tophastighed på 315 km/t.

I Danmark forhandles Lotus af eneforhandler Lotus Copenhagen.

Læs mere her

Dagens nyheder - Læs bla. om Her har du mini-klassens billigste bil

Fed nyhed til computerspil-elskere
Du bliver udsat for nattens mørke, regnvejr og 24-timers-race, når femte udgave af klassikeren Gran Turismo lanceres til november!
Læs mere her

Vildt fed oplevelse!
30 læsere gav den gas til Bil Ekspressen og Ekstra Bladets Polo Cup-racerløb på Sturup Raceway
Læs mere her

Dansk lyd i BMW
Først var det Audi, så Aston Martin. Og nu vil også BMW tilbyde deres kunder Bang og Olufsen-lyd
Læs mere her

Endnu en luksusbil får lyd fra danske B&O
Audi, Aston Martin og Mercedes kører med B&O. Nu kommer turen til BMW
Læs mere her

Volvo R: Rasende hurtige modeller
Volvo rækker ud efter yngre købere, som vil have noget spændende at køre i.
Læs mere her

Gakkede priser på VWs Caddy
VW Caddy blæser Berlingo-klassen omkuld med en helt meget lav pris
Læs mere her

Test af VW Cross Polo
Cross Polo er et spørgsmål om stil og sjov – mens du lever op til tidens klimakrav
Læs mere her

Her har du mini-klassens billigste bil
Den nye Nissan Micra er kedsommelig at se på, men på alle måde en fin konkurrent til Polo og de andre småbiler. Og så er den hamrende billig.
Læs mere her

onsdag den 22. september 2010

Mere vildt på vejene i oktober

Biler kan blive totalskadet ved at påkøre en kronhjort. Danske bilister skal være på vagt, når masser af vildt fra oktober krydser vejene for at finde føde.

Efter at have født nye lam og opfostret dem henover sommeren begynder vildt i de danske skove og brakmarker fra omkring første oktober at søge mod de spirende bygmarker. Det sker for at skaffe deres afkom mad til vinteren.

Det samtidig, at danske bilister skal passe ekstra på, fordi markant flere rådyr, dådyr og kronhjorte krydser vejene, oplyser Falck.

Antallet af vildt er vokset hvert eneste år siden 2006. Bl.a. har vi fået mere kronvildt i Rold Skov og i Vendsyssel. Vildtet har fået nye lam i forsommeren og krydser vejene for at finde ny føde. Bilisterne skal holde øje med dyrene omkring daggry og skumring, hvor 80 procent af påkørslerne sker. Et sammenstød med en kronhjort på 3-400 kg kan være livsfarligt både for dyr og mennesker. Men de alvorligste ulykker sker ofte i forsøget på at undgå at ramme dyrene, forklarer vildt- og dyrekonsulent hos Falck, Allan Bruun Rasmussen.

Smadrede biler
Samtidig kan bilen også blive svært eller totalskadet bekræfter Applus+ Bilsyn, der hvert år får tilbagemeldinger om påkørsler, hvor bilen skal genopbygges bagefter.

Rammer man dyrevildt, ser vi ofte materielle skader på bilens lygter, blinklys, kofanger, kølerhjelm og forrude. Værst ser det ud ved uheld med kronhjorte. Rammer bilisten kronhjorten forfra, kan den ryge ind over køleren og gennem forruden. Det udsætter bilens fører og passagerer for en ekstrem fare, og ødelægger også bilen fuldstændig. Anderledes ser det ud ved sammenstød med dådyr og råvildt, der kun vejer mellem 20 og 40 kilo, og normalt kun påfører bilen mindre skader, siger adm. direktør hos Applus+ Bilsyn, Arne Willerslev-Legrand.

Forladte bambier farlige
Ifølge Falck betyder et svindende antal af brakmarker, der er et af vildtets naturlige opholdssteder, at vildt bliver nødt til at finde andre spisesteder , hvilket får dem til at vandre. Ca. 50 procent af sammenstødene er med lam fra 2009. De efterlades af deres mødrene ophav, når mødrene har fået nye lam, og det gør de ét år gamle lam stressede.

Kædet sammen med deres manglende erfaring med at begå sig i trafikken reagerer de sjældent på faremomenterne i trafikken, forklarer Falck. Falck skønner, at reparationsudgifterne i forbindelse med påkørsel af vildt i gennemsnit koster bilejeren ca. 32.000 kr.

Faktaboks: Sådan kan du sikre dig og din bil

- Sørg for at bilen kan klare en undvigemanøvre under alle forhold uden at skride ud

- Undersøg om dækkene er i orden og egnede til årstiden. Kontroller at mønsterdybden er mindst 2mm og montér vinterdæk i god tid, da de styrer bedre på rim- eller isglatte veje.

- Kontrollér om bilens bremser inklusive antiblokér-systemet (ABS) og stabilitetssystemet (ESP) fungerer. Få eventuelt en TilstandsAttest i din synshal. Hvis hjulene blokerer under bremsning, kan du ikke styre bilen i en situation, hvor du skal undvige.

- Konsultér www.bilsyn.dk, hvis du er i tvivl om din bils tilstand. Din synshal kan rådgive dig uvildigt, også selvom bilen ikke skal til syn.

Tips hvis du er ved at køre ind i vildt

- Hold godt fast i rattet

- Forsøg at sænke farten og kør udenom. Vær opmærksom på modkørende trafik, grøfter og vejtræer samt andre forhindringer.

- Har du for høj fart, bør du ikke dreje skarpt for at undgå. Det øger risikoen for, at bilen forulykker og evt. ruller rundt.

For mere information, kontakt venligst:
Adm. dir. Arne Willerslev-Legrand, mobilnummer: 40 81 02 88
Salg- og kommunikationschef, Stephen Erik Becker, mobilnummer: 25 58 90 10

Læs mere her

Dagens nyheder - Læs bla. om Vi tester Maserati GranCabrio

Er den virkelig ny?
Den nye Nissan Micra ser så kedelig ud, at vi har svært ved at se det nye
Læs mere her

Lotus Elite med 620 hk
Den kommende topmodel vises som konceptbil i Paris. Først i 2014 når den ud til kunderne.
Læs mere her

El-bil kører 260 km/t
Peugeot EX1 har sat flere rekorder og skal vise, hvad mærket har lært gennem 200 år.
Læs mere her

Århusianske bankfolk afviser anklager
Ledelsen i Aarhus Lokalbank svarer nu igen på den kritik, de har været udsat for, i forbindelse med bankens køb af en række gældsplagede investeringsselskaber eget af bankens ledelse. ...
Læs mere her

Vi tester Maserati GranCabrio
Musik i ørerne: Maserati GranCabrio rammer en elegance som få andre
Læs mere her

tirsdag den 21. september 2010

Veteran og klassiske biler får nyt liv!

Et nyt website gør det nemt for ejere af specielle og historiske vogne at komme i kontakt med interesserede lejere. Lejerne er rekvisitører, der skal bruge vognene i forbindelse med film, reklamer eller udstillinger, men det kunne også være private, som søger et helt specielt befordringsmiddel til en særlig lejlighed. Sitet er det første af sin slags i Europa, og det har i løbet af kort tid fået stor succes.

BookAclassic.com er europas første mødested for lejere og ejere af klassiske biler. På sitet kan ejere af spændende klassiske biler og andre køretøjer oprette en profil med henblik på udlejning. Interesserede lejere kan søge i profilerne efter landsdel og tage kontakt til ejerne.
"BookAclassic.com er en helt ny webtjeneste, og vi oplever, at der er megen interesse for den," siger Claus Stig Christensen, der er passioneret klassikerejer og iværksætter. Få dage efter etableringen af sitet er der nu allerede 35 biler, og flere kommer til hver uge.

Henvender sig til et bredt publikum
En skinnende Jaguar eller Rolls Royce skaber opmærksomhed øjeblikkeligt. Men de gamle biler er både sjældne og dyre, og derfor er der et stort marked for udlejning.
"Vi henvender os primært til erhvervslivet og de kreative brancher. Eksempelvis er det et meget stort arbejde at finde historiske biler til filmoptagelser som Flammen og Citronen eller Krøniken. Det har vi nu gjort nemt ved at samle de mange køretøjer, der er tilgængelige, et sted," fortæller Claus Stig Christensen. Han nævner også, at de klassiske biler er interessante i forbindelse med messer, fotoopgaver til magasiner og diverse happenings.

Sikkerhed og anonymitet for udlejerne
Ejerne af de klassiske køretøjer er ofte meget interesserede i at få dem ud af garagen. De har brugt mange timer og penge på bilerne, og de kan med BookAclassic.com tjene på at vise resultatet frem. "Når man som udlejer opretter en profil for sit køretøj på BookAclassic.com, så er man garanteret sikkerhed og anonymitet. Derudover modtager udlejer retningslinier, som skitsere, hvordan de skal forholde sig til regler, forsikring og skat. Vi retoucherer også nummerplader væk fra fotos, og den indledende kommunikation går gennem os. Det sikrer, at ingen uvedkommende får oplysningen om, hvor disse, ofte meget kostbare, biler er placeret," lyder det fra Claus Stig Christensen.

Udvides til flere lande
I løbet af den kommende tid vil BookAclassic.com også blive lanceret i Sverige, Tyskland og Storbritannien. Markedet for leje af de specielle biler har ingen landegrænser, da mange af lejerne er bevidste om, hvad de har behov for. Det betyder, at landegrænser sjældent er en forhindring, hvis den helt rigtige klassiker er fundet. I forbindelse med internationale opgaver eller større udlejningsforretninger vil BookAclassic.com kunne tage sig af det praktiske med forhandling, økonomi, forsikring og transport.

Læs mere her

Dagens nyheder - Læs bla. om Russisk sportsvogn sættes i produktion

Bill Clinton spreder falske rygter om mini-elbiler i Danmark
Tidligere præsident Bill Clinton fortalte i et populært talkshow om en amerikansk forretningsmand, som har solgt 1.000 mini-elbiler til Danmark. Tallet er pure opspind ...
Læs mere her

BMW klar med afløser for 6eren
På biludstillingen i Paris præsenterer det tyske mærke også håndfri åbning af bagklappen.
Læs mere her

Nu bliver det nemmere at vælge dæk
Fra november 2012 bliver det lettere for bilejerne at vælge de mest økonomiske, bremseeffektive og støjsvage dæk
Læs mere her

Russisk sportsvogn sættes i produktion
Marussia vil konkurrere mod Porsche og Ferrari - kunderne vælter ind, lover de russiske bagmænd
Læs mere her

mandag den 20. september 2010

Vintertips til bilen!

Hvad kan man selv gøre Og hvem kan hjælpe

Kontrollen skal også omfatte omskiftning til vinterdæk og karosseripleje.

Hurtig kontrol, du selv kan gøre

– Kontrol af lygterne: Fungerer alle lygter og blinklys for og bag Er lygteglas og reflektorer rene og klare Endnu mere lys (op til 60% mere sammenlignet med standard H4–lamper) og dermed bedre udsyn og større sikkerhed giver lamper som Bosch H4 Plus 60.

– Kontroller batteriet eller lad værkstedet gøre det, for kulden er særligt hård ved batterierne. "Strømslugere" som opvarmede bagruder bør derfor bruges med omtanke. Ved at bruge Bosch–Silver–Plus batterier kan man straks se, om batteriet har tilstrækkelig effektreserve: Farvekoden på "power control systemet" angiver, om det er i orden, skal genoplades eller udskiftes. Derudover udmærker Silver–Plus sig ved høj koldstartsikkerhed samt lav selvafladning.

– Vinduesviskere skal udskiftes, inden den kolde sæson starter, men senest når de sætter pletter på ruden. Brug modstandsdygtige vinduesviskere som Twin fra Bosch, der kan monteres på få sekunder takket være universaladapteren. Dens to–komponentgummi består af den meget hårde mikrodobbeltkant, der også sørger for grundig rengøring om vinteren, og en blødere ryg, der giver en god og rolig vending.

– Gamle kabinefiltre vil hurtigt give snavsede eller duggede ruder om vinteren. Bosch anbefaler udskiftning for hver 15.000 km eller som servicebogen foreskriver. Det bedste er at skifte til et aktivtkul–kabinefilter af samme design, der også opfanger skadelige gasser og bakterier. Udskiftningen er enkel og let.

– Gummilister på døre og bagagerumsklap smøres med talkum eller glycerin for at undgå fastfrysning.

– Dørlåse smøres med grafit eller fedt (se driftsvejledning)
og hav altid afiser klar i lommen eller tasken.

Her hjælper Bosch værksteder, øvrige værksteder og tankstationer

– Kontrol af køle– og sprinklervæske: Værkstedet eller tankstationen måler hurtigt, om der er nok frostvæske i.

– Oliefiltre skal udskiftes efter behov. Olien bliver sejtflydende ved lave temperaturer, og gammelt filterpapir går lettere i stykker, hvilket gør, at der kommer smudspartikler i motoren.

Læs mere her

Dagens nyheder - Læs bla. om Toyota-hybrid på gaden

Ny Porsche Speedster på vej?
Porsche genopliver måske det klassiske Speedster-navn som den sidste 911-version i denne omgang
Læs mere her

Endnu en luksusbil får lyd fra danske B&O
Audi, Aston Martin og Mercedes kører med B&O. Nu kommer turen til BMW
Læs mere her

Bilsalget er ved at få det bedre
Efter to måneder med faldende salg gik det lidt bedre for salget af nye personbiler i august.
Læs mere her

MC: Nogen dage går det bare rigtig galt
Maskinen er fredelig. Man kører forsigtigt. Vejret er godt. Hvad kan gå galt? MEGET! Og hurtigt!
Læs mere her

Supermoto-mc fra Aprilia
Den italienske fabrik viser nu 1200-kubikkeren Dorsoduro på officielle billeder.
Læs mere her

"Prøvekørte" Audi A8 i et år
En mand fik lov til at prøvekøre en ny Audi A8 i en halv time af en bilforhandler i Hamburg, men turen blev meget længere.
Læs mere her

Lotus 7 gennem årene
Det siges, at den er nogenlunde lige så komfortabel som et badekar uden vand.
Læs mere her

Denne kørsel skaber trafikpropper
Ny undersøgelse viser hvilke to bilistvaner der oftest skaber køer på vejene.
Læs mere her

Her er den bedste brugte bil
BMW 1-serie er en af de mest trygge biler, du kan købe som brugt. 1-serien ligger godt til i de tyske fejlstatistikker og tyske Auto Bild kårer den som den bedste brugtbil nogensinde
Læs mere her

Toyota-hybrid på gaden
Toyota Auris HSD kan op til 50 km/t køre på ren el over korte distancer.
Læs mere her

Korte nyheder om Opel

Bagdørene er Opel Merivas største trick
De åbner bagvendt, og det er for det meste en fordel. I enkelte situationer kan bagdørene dog drille.
Læs mere her

søndag den 19. september 2010

Udviklingen lader sig ikke bremse

Den autoelektroniske udvikling kører på højtryk hos Bosch autoudstyr.

Det går rivende stærkt indenfor autoelektronik, siger medarbejderne hos Bosch Autoudstyr. Stigende krav til sikkerhed og komfort presser bilfabrikanterne og underleverandørerne til at udvikle nye systemer. Og det er ikke kun elektronisk motorstyring, der er under konstant udvikling, men også omkring bremser og undervogn er der i de senere år udviklet flere nye systemer.

Bremserne styres elektronisk
Udviklingen inden for bremser går i retning af "brake–by–wire". Det er systemer, hvor bremsepedalkraften ikke direkte bevirker en bremsetrykopbygning, men i første omgang oversættes til et elektrisk signal. Sammen med andre data beregnes elektronisk den nødvendige bremsekraft på de enkelte hjul. Den omsættes så til direkte bremsekraft enten ved en centralt placeret hydraulik– eller pneumatikenhed som ved EHB, det Elektro Hydrauliske Bremsesystem, eller ved hjælp af elektriske servomotorer på hjulene som ved EMB – Elektro Mekaniske Bremser. Ved EMB producerer elektromotorer, integreret direkte i hjulbremserne, bremsekraften der, hvor der er brug for den.

Magnetfelt bremser hjulene
Fremtidens bremsesystem vil gå i retning af 100% elektrisk betjente bremser, hvor den mekaniske bremsefunktion erstattes af magnetiske strømkredse. Et rotor/stator princip hvor feltstrømmen vendes, således at det opståede magnetfelt bremser hjulene. Under kørslen kan disse systemer samtidig fungere som generatorer og oplade batterierne.

Læs mere her

Dagens nyheder - Læs bla. om Dogde Viper genopstår med over 600 hk

BMW overrasker med billeder af ny 6-serie
BMW 6-serie bliver en klassisk designet coupe, og langt fra så provokerende som den nuværende 6er.
Læs mere her

Lettere vej til en seriøs dækforhandler
Udvalgte dækkæder får nu et kvalitetsstempel i samarbejde med Teknologisk Institut
Læs mere her

Mustang med 800 heste
Shelby American har annonceret et nyt opgraderingskit til Ford Mustang. Den får navnet Shelby GT500 Super Snake og får over 800 amerikanerhypper
Læs mere her

Dogde Viper genopstår med over 600 hk
Fiat-chefen Sergio Marchionne — som nu også kontrollerer amerikanske Chrysler — har efter sigende præsenteret en helt ny Dodge Viper under et forhandlermøde i USA
Læs mere her

lørdag den 18. september 2010

Vandkølede generatorer fra Bosch

Flere strømforbrugende komponenter kræver nye højtydende generatorer.

Også strømforsyningen og startmotoren er under stadig udvikling hos Bosch Autoudstyr. I 1999 kom en helt ny generation af generatorer: den vandkølede generator. Fabriksmonteret på flere biltyper i den dyreste klasse – bl.a. BMW og Mercedes.
Generatoren er nu integreret i selve motorblokken og køles udelukkende af motorens kølesystem. Herved opnås en mere effektiv køling af generatoren.

Stor effekt kræver bedre køling
Køling fra generatorens ventilatorhjul er ikke længere nok på de nye generatorer, på grund af den meget store effekt. Derfor var en anden og mere effektiv form for køling nødvendig. Derfor blev den vandkølede generator udviklet og sat i produktion.
Denne nye type generatorer har også andre fordele. Problemet med luftstøj fra ventilatorhjulet er fjernet. Samtidig kan den afgivne varme fra generatoren fungere som tilskudsvarme til kølevandet, der derfor hurtigere kommer op på idealtemperatur.

Flere strømforbrugende komponenter
Det stigende krav om komfort giver også flere strømforbrugende komponenter. Herved stiger også kravet om mere højtydende generatorer. Således arbejder Bosch med udvikling af generatorer helt op til 200 A samt generatorer i 42 volt.
Nye generatorrelæer med såkaldt firkantsignal fra generatoren, giver i dag meddelelse til bilens styrerelæ (computer) om generatorens øjeblikkelige effekt således at styrerelæet, om nødvendigt, kan frakoble visse, ikke aktuelle, forbrugere ved for lav generatoreffekt.
Bosch forventer, at startmotoren og generatoren i løbet af nogle år vil blive integreret i motorens svinghjul næsten at sammenligne med dyna–start anlæg, som vi kendte det fra tresserne.

Læs mere her

Dagens nyheder - Læs bla. om Første elbil fra Saab

Udbredt bilsvindel koster millioner
Kriminelle har i årevis udnyttet en skattefidus ved eksport af biler fra Danmark.
Læs mere her

Skatteminister vil stoppe bilsvindel
Svindlere skal ikke støvsuge statskassen for penge ved at snyde med registreringsafgiften, når brugte biler eksporteres, siger skatteminister Troels Lund Poulsen (V) til Ritzau.
Læs mere her

Gamle viskerblade klarer næppe vinteren
Halvslidte viskerblade giver op for frost og tungt arbejde med at fjerne sne
Læs mere her

Fy for den: Drone kommer ind gennem dit vindue
Denne Quadrotor-drone fra GRASP Lab, University of Pennsylvania kan selv styre gennem vinduer og iøvrigt sætte sig fast på forskellige overflader. Hvad mon den kan bruges til i fremtiden?
Læs mere her

Første elbil fra Saab
Saabs kommende 9-3 Epower bliver en kvik sag med 184 heste og en 200 km rækkevidde på batterierne
Læs mere her

fredag den 17. september 2010

Nyt skud på stammen hos Biludlejnings firmaet One2move

Endnu en ny afdeling afOne2move Biludlejning , ser nu dagens lys - denne gang i Grindsted. I den forbindelse byder One2move Brian Østergaard velkommen som ny Franchisetager. Brian vil stå for den nye afdeling, som slår dørene op torsdag d. 23. september, og her bydes pressen også velkommen til officiel åbning klokken 11.00.

Hos One2move i Grindsted starter man ud med tre til fem udlejningsbiler i kategorierne små og store personbiler samt kassevogne. Da behovet i området forventes at være stigende, vil afdelingen inden for tre til seks måneder, have op mod otte nyere og brugte biler til udlejning. Afdelingen får adresse på Baldersvej 2 i Grindsted, og medarbejderne kan træffes på telefonnummer 60 61 21 44.

Konceptet er klart
Flemming Hebsgaard fra One2move fortæller, at konceptet bag One2move biludlejning er soleklart. Vi tilbyder, at du i dit nærområde kan leje et transportmiddel i høj kvalitet til en yderst fornuftig pris. Og alle skal kunne være med - uanset størrelsen på budgettet , forklarer Flemming Hebsgaard. Er man på udkig efter en luksuriøs mærkevare eller har man bare lyst til at køre i en nyere bil, kan man også, mod en mindre merpris, leje den hos One2move. Vi stiller til enhver tid et transportmiddel til kundens rådighed, så man kan komme fra A til B. Sagt på en anden måde; vi tilbyder regulære biler til regulære priser, der ligger fra 299 kroner for en dag eller fra 1399 kroner for en hel uge , tilføjer Flemming Hebsgaard.

Sikkerhed og drift en selvfølge

Idéen til One2move er hentet fra USA, hvor lignende koncepter har eksisteret i adskillige år. De biler, der udlejes hos One2move, kan have nogle år på bagen, men de er altid pæne og rene både ind- og udvendig. På samme måde er bilerne altid nysynede og korrekt forsikrede. One2move ser det også som en selvfølge, at bilernes drifts- og sikkerhedsmæssig stand er i top.

Rivende udvikling

I dag er One2move repræsenteret i Danmark med mere end 40 afdelinger, der hver dag udlejer op mod 250 biler. Vi oplever således, trods finanskrisen, en rivende udvikling, og vi har hele tiden fokus på at videreudvikle på vores koncept afslutter Flemming Hebsgaard.

Læs mere her

tags:

Dagens nyheder - Læs bla. om Karma Fisker i Paris

Kan den nu køre 30,3 km per liter?
Vi tester Volkswagen Polo BlueMotion. Det virkelige forbrug er noget af en overraskelse.
Læs mere her

Dækrøg og lækre tøser i weekenden
Der er hjulspinds-garanti i morgen, når alle drifting-tosserne mødes på Sturup Raceway - og det er gratis for dig.
Læs mere her

Bilsalget: Krisen er slut
August 2010 blev en rekordmåned for den danske bilbranche med 45 procent flere registrerede biler end i august 2009. Forklaringen er leasingtilbud, en fornyet optimisme og en gammel bilpark, forklarer Bent Mikkelsen.
Læs mere her

Nyt om 5-serie coupe
De første spekulationer om en kommende BMW 5-serie coupe er netop rullet ud på internettet
Læs mere her

Facelift til Hyundai i10
Efter blot to år på markedet har Hyundai faceliftet deres mindste bil, Hyundai i10
Læs mere her

Renault: Leasing oplagt for elbiler
Fra årskiftet kan kunder prøve elbilsteknikken hos Renault og Better Place i København.
Læs mere her

Karma Fisker i Paris
Omsider bliver den første fabriksbyggede model af den hypede øko-premium-bil fra danske Henrik Fiskers hånd vist frem. Det sker på Paris Motor Show 2010
Læs mere her

torsdag den 16. september 2010

Porsche præsenterer Porsche 911 Carrera GTS

Med en maksimal effekt på 408 hk, enestående køredynamik og en fremhævet sportslig attitude, placerer den nye Porsche 911 Carrera GTS sig elegant i toppen af 911 Carrera model-serien. 23 hk mere end Porsche 911 Carrera S gør, at Porsche 911 Carrera GTS - der kommer både som coupé og cabriolet - indsnævrer springet op til Porsche 911 GT3 med 435 hk. De ekstra kræfter er dog ikke fremavlet på bekostning af de økonomiske fordele. Takket været Porsche Intelligent Performance bruger den nye Carrera-topmodel ikke mere brændstof end den almindelige Porsche 911 Carrera S. Den nye Porsche 911 Carrera GTS får verdenspremiere i forbindelse med den internationale biludstilling i Paris.

Unikt i Carrera-familien, kombinerer Porsche 911 Carrera GTS det 44 millimeter bredere karrosseri fra 911 Carrera 4 samt en bredere sporvidde med det klassiske baghjulstræk. Af andre eksklusive kendetegn for modellen kan nævnes 19" RS Spyder fælge med centermøtrik, lakeret i glinsende sort og monteret med 305/30 ZR 19 på bagakslen.

Andre modelunikke features inkluderer SportDesign forkofanger, hvor spoilerkanten er lakeret sort, specielle sideskørter, også lakeret i sort, ligesom mellemsektionen mellem de to ydreplacerede udstødningsrør også er lakeret sort. I kombination med den standardmonterede interiør option "black Alcantara", er midtersektionen af de to sportssæder betrukket med sort alcantara. Den sportslige kabine domineres af farven sort og der benyttes ligeledes alcantara på det tre-egeret sportsrat samt på gearstangen og håndbremsen.

Den nye Porsche 911 Carrera GTS deler motor med Porsche 911 Sport Classic. Den 3,6-liters boxermotor yder således 408 hk takket været flere optimeringer samt en ny sportsudstødning. Det maksimale drejningsmoment er 420 Nm ved 4.200 o/min. Standard kommer Porsche 911 Carrera GTS med seks-trins manuel gearkasse, men kan også bestilles med Porsches anerkendte dobbeltkoblingsgearkasse PDK. Accelerationstiden fra 0-100 km/t for en Porsche 911 Carrera GTS med manuelt gear og Sport Chrono pakke er 4,3 sekunder, mens versionen med PDK-gear klarer samme opgave på 4,2 sekunder. Topfarten er 306 km/t.

Porsche 911 Carrera GTS kan allerede nu bestilles hos Porsche Center Jylland og Porsche Center Sjælland med levering i december.

Læs mere her

tags:

Dagens nyheder - Læs bla. om Ny Ford Focus ST med 250 hk

Sådan ødelægger man en Mercedes
Litauisk bilkonstruktør har givet sit bud på den ultimative drømmebil
Læs mere her

Porsche: Flere hk med tohjulstræk
911 Carrera GTS er en kraftigere variant af Carrera S - men kun med træk på to hjul.
Læs mere her

Sådan undgår du parkeringsbøden
Er det tilladt at køre lidt rundt og parkere i den samme parkeringsbås igen? Få svar på otte P-spørgsmål her.
Læs mere her

BMW er det mest miljørigtige bilmærke
BMW er den mest miljørigtige bilfabrik, fastslår anerkendt analysefirma
Læs mere her

Opdater Facebook fra bilen
General Motors bruger simulator for at få svar på, hvordan vi reagerer på elektronik i bilen.
Læs mere her

Ny Ford Focus ST med 250 hk
Ford præsenterer den nye Focus på Paris Motor Show 2010 — og hiver samtidig sløret af en heftig ST-version
Læs mere her

Korte nyheder om Toyota

Aktietip: Toyota i overhalingsbanen
I ugens aktietip kommer Toyota kørende som en aktie, der efter Jyske Banks mening er undervurderet. Toyotas biler havde tidligere på året problemer med gaspedaler der satte sig fast, o ...
Læs mere her

onsdag den 15. september 2010

Autoelektrikerens nye bibliotek

Elektronisk Service Information fra Bosch med mere end 73.000 ledningsdiagrammer.

For at fejlfinde og reparere på moderne biler kræves det rette testudstyr, men det er lige så vigtigt at have adgang til aktuelle testdata og reparationsvejledninger.
Som en af verdens største producenter af elektroniske styresystemer til bilindustrien har Bosch den nødvendige viden, og er også i stand til at levere de eftertragtede data og vejledninger på dansk cd.

Det nye auto–el bibliotek
Det store opslagsværk markedsføres under navnet Bosch ESI – Elektronisk Service Information. Det omfatter en komplet Bosch udstyrsoversigt til mere end 42.000 biltypevarianter og motorer. ESI–systemet giver adgang til en lang række vigtige oplysninger på den pågældende bil. For autoelektrikeren vil cd–P være det nye bibliotek, der hurtigt giver adgang til mere end 73.000 ledningsdiagrammer for biler fra hele verden.

Hurtig fejlsøgning
Cd–P indeholder ikke kun detaljerede ledningsdiagrammer men også den tilhørende komponentliste med fuldstændig komponentbetegnelse og oversigt over placeringen af de enkelte stelpunkter. Med det rigtige ledningsdiagram finder man hurtigt de mulige fejlkilder. Det giver ikke kun en effektiv arbejdslettelse ved montering af ekstraudstyr, men også kompetente oplysninger til brug ved udskiftning af køretøjets elektriske komponenter.

Til pc eller tester
ESI–systemets cd–P er den direkte linie til mange vigtige informationer – hurtigt og overskueligt. Her er alle ledningsdiagrammer for auto–el, komfortelektronik og sikkerhedssystemer samlet på ét eneste medie, der kan benyttes af alle værksteder med en pc eller kombineres ind i værkstedets Bosch KTS 500 eller motortestsystem FSA 560. Cd–P viser ikke kun oplysningerne på skærmen, men indeholder også mulighed for udskrift af ledningsdiagrammerne. Styre cd cd–A er nødvendig for at kunne anvende cd–P informationerne.
Bosch ESI–cd leveres i abonnement og vil blive opdateret 4 gange årligt. Det garanterer en altid aktuel information om videreudvikling og fornyelser inden for auto–el.

Læs mere her

Dagens nyheder - Læs bla. om Vis os din skurvogn

Igen en ny Porsche 911
Porsche udvikler en ny bredere 911 med baghjulstræk
Læs mere her

Ken Block amok i Ford Fiesta
Prostreet-stjernen Ken Block kører Ford Fiesta. Det er godt nok ikke en helt normal Ford Fiesta, eftersom bilen har firehjulstræk, 650 hk, 660 Nm og en 0-100 tid på kun 1,9 sekunder! Men Ken Block er heller ingen normal kører.
Læs mere her

7 af de 10 mest solgte biler billigst ved leasing
Nu kan også den lille bil leases med fordel. Der kan spares op til 25.200 kr. årligt.
Læs mere her

Opel viser ny konceptbil i Paris
Opel GTC Paris er bygget på samme platform som Astra-modellen.
Læs mere her

Nye firmabiler til Ferraris topkørere
Ferraris Formel 1-kørere Fernando Alonso og Felipe Massa har fået nye firmabiler ... af Fiat
Læs mere her

Vis os din skurvogn
Vind billetter til fodboldkamp: Hvad gør jeres skurvogn til noget særligt? Send os et billede og en kort forklaring og vær med i konkurrencen om 11 billetter til en vigtig fodboldkamp og en middag
Læs mere her

Fernando Alonso og Felipe Massa i Fiat 500

Formel 1-kørere Fernando Alonso og Felipe Massa har fået nye biler.

Der er tale om en tunet version af Fiat 500, og de 180 hkfra den lille 1,4-turbomotor giver 100 km/t på under syv sekunder.

Den 5-trins gearkasse er af den sekventielle type og betjenes via skiftepadler bag rattet ligesom i F1.

tirsdag den 14. september 2010

På vej mod en renere bil

Europæisk On Board Diagnose, EOBD, er et vigtigt skridt på vejen mod en yderligere reduktion af de forurenende stoffer i de benzindrevne bilers udstødning. Bosch Prøveteknik har de rigtige testere til at foretage en perfekt diagnose.

"Den europæiske kommission for transport, miljø og industri har sammen med automobil– og olieindustrien udarbejdet retningslinier, der fastlægger en gradvis reduktion af emissionsværdierne – EOBD."
Sådan lyder retningslinierne og målsætningen for en udvikling, som er en ny vigtig etape på vejen mod en renere bil med benzinmotor.

"Smog" – menneskeskabt tåge
Men det hele startede i Californien. Her skabte varm luft og meget tæt trafik tidligt et sundhedsfarligt miljø i storbyerne, hvor trafikanterne kæmpede mod en tæt tåge kaldet "smog". Denne menneskeskabte tåge dannes under bestemte vejrforhold i forbindelse med udstødningen fra de mange biler, og den indeholder en stor mængde skadelige stoffer fra udstødningen.

Lambda–sonden
Skærpede lovkrav til bilernes forurening i Californien og senere hele USA førte i 1976 til en ny vigtig etape på vejen mod en renere bil med benzinmotor. Dette år havde Bosch færdigudviklet Lambda–reguleringen som svar på de skærpede miljøbeskyttelseslove. Ved at lade benzinindsprøjtningen være styret af en målesonde i udstødningen, Lambda–sonden, i forbindelse med en 3–vejs katalysator og blyfri benzin var det nu muligt at opnå en væsentlig reduktion af de skadelige stoffer i udstødningen

OBD – selvovervågning
Men Californien ville videre med endnu renere udstødning fra bilerne. For yderligere at reducere den trafikbetingede luftforurening indførtes i 1988 skærpede emissions–grænseværdier for alle benzindrevne køretøjer i den amerikanske stat. Samtidig indførtes en selvovervågning – On Board Diagnose – af alle udstødningsrelaterede komponenter ved hjælp af de elektroniske styreenheder. For at give føreren mulighed for at registrere en fejlfunktion i den OBD–kontrollerede emissionskreds, blev der foreskrevet en fejllampe i køretøjerne.

Fra USA til Europa
En yderligere skærpelse af emissions–grænseværdierne førte i 1996 til OBD II. I overensstemmelse med den amerikanske OBD II blev EOBD – Europæisk On Board Diagnose – indført i Europa.
Fra 01.01.2001 er det kun nye biler med benzinmotor med EOBD, som godkendes.

OBD–diagnose med Bosch Prøveteknik
Alt efter krav og ønsker tilbyder Bosch Prøveteknik løsninger, som giver mulighed for at foretage en perfekt EOBD og OBD II diagnose.

Til kontrolbrug
KTS 100 er en ren EOBD–diagnose tester til kontrolbrug, da den er begrænset til de rene miljørelevante faktorer. Den er derfor ideel til brug i forbindelse med f.eks myndighedernes kontrol af EOBD.

Til værkstedsbrug
Men værkstederne skal jo kontrollere andet på bilerne end systemer, som har indflydelse på miljøet. Derfor er Bosch testerne KTS 500 eller FSA 560 den rigtige løsning til dette brug. Udover EOBD kan de jo også kontrollere en stor del af bilens andre systemer fra motorstyring og ABS til airbag og klimaanlæg.

Læs mere her

Dagens nyheder - Læs bla. om 276.000 kr. for japansk elbil

Motorcyklist filmer eget styrt
Det skulle have været en fed fart-film med lange, bløde sving ... men så kom kværnen lidt for langt ned
Læs mere her

Spar 41.000 på at lease en ny bil
Det kan være en rigtig god forretning at lease en bil i stedet for at købe den: Du kan spare tusindvis af kroner, viser Ekstra Bladets pristjek
Læs mere her

På dette område bliver bilerne dårligere
25 år gammel bil banker i mange tilfælde de nye, når det drejer sig om udsyn, viser tysk undersøgelse.
Læs mere her

Enormt salg i små biler
Der er solgt knap 97.000 personbiler i årets første otte måneder.
Læs mere her

Parkerings-tilladelsen var ikke synlig
Europark eftergiver Martin p-afgiften, men fastholder at p-afgiften er udstedt på et korrekt grundlag
Læs mere her

Fik uforklarlig p-bøde
Martin modtog en p-afgift, selvom Europark ikke kunne forklare hvorfor
Læs mere her

276.000 kr. for japansk elbil
Allerede i januar er Mitsubishi klar til at levere de første Mitsubishi iMiEV elbiler
Læs mere her

Korte nyheder om Fiat

1950er-klassiker på vej mod årets mest solgte bil
Selvom den populære relancering af Fiat 500 fra 1957 stiler mod prisen som årets mest solgte personbil 2010, så blev den lille bil i august slået betragteligt af en amerikaner. Der blev ...
Læs mere her

mandag den 13. september 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Sindssyg test: Smadrer række af biler med lastbil!

21-årig saudiaraber med imponerende samling af superbiler
Saudiarabisk milliardærsøn får sin eksotiske bilsamling fløjet rundt i verden, når han skal på road-trip med vennerne
Læs mere her

Ny Lexus kører 29 km på literen
Lexus nye Golf-konkurrent, CT200h, kombinerer lavt forbrug med driverappeal
Læs mere her

Faceliftet Chevrolet Captiva
Chevrolet Captiva får nyt design, motorer og kommer som forhjulstrækker
Læs mere her

Taber hjul på motorvejen
Skrækscenarie: En lastbil taber sit tvillingehjul, og skaber kaos på highwayen
Læs mere her

Våde veje farligere end vi tror
Bilisterne overvurderer dækkenes evne til at fortrænge regnvand på vejene
Læs mere her

Sindssyg test: Smadrer række af biler med lastbil!
Søndag var en perfekt dag til at smadre biler i en god sags tjeneste på Sjællandsringen - se selv her hvad der sker, når en lastbil drøner hen over en række af biler!
Læs mere her

Bosch og Michelin arbejder sammen

Aftale om udvikling og salg af integrerede
køredynamiksystemer for større sikkerhed.

Køredynamiksystemet ESP (Elektronisk Stabilitets Program) som Bosch udviklede, forbedrer bilens køreegenskaber væsentligt takket være et optimalt samspil mellem dæk og bremsereguleringssystemer.

Langsigtet partnerskab
For at udvikle og forbedre bilers bremseydelse og mobilitet har Robert Bosch GmbH, Stuttgart og Michelin–gruppen, Clermont–Ferrand, aftalt et langsigtet, strategisk partnerskab for udvikling og salg af integrerede køredynamiksystemer. Samarbejdsaftalen vil danne rammen om begge virksomheders fremtidige aktiviteter inden for dette område. Fra forskning og udvikling til markedsaktiviteter.

Reduceret bremselængde
Det første fælles udviklingsmål er at øge bilens mobilitet i tilfælde af tryktab i et eller flere dæk. Et sådant integreret system forventes introduceret i 2004 ved at kombinere systemer fra de to samarbejdspartnere. Endvidere er det planen inden 2005 at sætte et system i serieproduktion, som kan reducere bremselængden for personbiler med 15%. Teknisk vil systemet være en kombination af et modificeret ESP og dæk med stor ydelse.

De førende på området
Michelin og Bosch har i årtier været førende inden for deres respektive områder. Michelin bidrager til det fælles projekt bl.a. med knowhow om generel dækteknik, affjedringssystemer, støjdæmpning og integrering af sensorer i dæk. Bosch bidrager med sin store knowhow inden for bremse– og køredynamik–systemer herunder områderne ABS og ESP.

Læs mere her

søndag den 12. september 2010

De havde gnisten i Le Mans!

Alle med topplacering i det berømte
24–timers løb havde Bosch teknik i bilen.

Det berømte 24–timers løb i Le Mans blev kørt første gang i 1923 og siden er gennemsnitshastigheden steget år for år. Det stiller naturligvis enorme krav til både kørere og bilernes teknik, som skal kunne holde til kørsel i konstant høj fart og belastning i mange timer under skiftende vejrforhold.

En teknik for vindere
I det netop afholdte Le Mans løb kunne teamet fra Bosch motorsport–servicecentret også lade champagne–propperne springe. Vinderne i alle fem bilkategorier havde motorstyring fra Bosch. Med til de øverstplace–rede i de enkelte kategorier tæller Audi R8, Bentley XSpeed 8, Reynard Lehmann 2QK, Corvette C5–R samt Porsche GT3–RS.

Ingen fugtproblemer
Dette års Le Mans løb var præget af et langvarigt regnvejr, som stillede utroligt store krav til den følsomme teknik i racermotorerne. Motorsvigt på grund af fugt er jo velkendt, men uacceptabelt i et motorløb. Ingen af motorerne med Bosch teknik viste tegn på fugtbetinget motorsvigt i det krævende 24–timers løb.

Maksimal ydelse i 24–timer
Det betød, at af de 20 biler, som kørte i mål, kørte de 17 med teknik fra Bosch. I den samlede placering var de første 12 pladser udelukkende besat af biler, hvis motorstyring er trimmet til maksimal ydelse af teknikere og ingeniører fra Bosch motorsport–servicecentret.

Bosch har gennem årene udviklet mange forskellige typer motorstyring sammen med verdens bilproducenter, – en teknik som findes i en stor del af markedets bilmodeller. Det er på baggrund af de erfaringer, ingeniørerne hos Bosch har konstrueret motorstyringen til den krævende motorsport.

Læs mere her

lørdag den 11. september 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om Aldrig har en Mini været større

Motorvejens dræbersnegle
Livsfarlige smølere: Ulovligt at spærre overhalingsbanerne
Læs mere her

Honda-hybrid er både sports- og sparebil
Sportslige egenskaber krydres med god økonomi af elkraft-reserven i Honda CR-Z.
Læs mere her

Zumo er en effektiv GPS til to hjul
Vi har testet den lille vandtætte Zumo 220 fra Garmin til motorcykler.
Læs mere her

Aldrig har en Mini været større
Mini Countryman sætter ny standard for størrelse og indretning. For en Mini, altså.
Læs mere her

Korte nyheder om Opel

Test af Opel Ampera
Stærk demonstration: En tur med Opel Ampera viser fordelene ved en hybridbil på batterier og biobrændstof
Læs mere her

Luft redder liv

Airbag – 20 års bilsikkerhed fra Bosch.

En af de helt store sensationer på biludstillingen i Geneve i 1981 var præsentationen af et epokegørende passivt sikkerhedssystem: Airbag til fører og forsædepassager. Det var samtidig premiere på første generation af elektroniske airbag–udløsningsenheder fra Bosch. Få måneder efter præsentationen af det epokegørende sikkerhedsudstyr for offentligheden, havde købere af Mercedes S–klassen mulighed for at bestille det.

Avanceret airbagstyring
Første generation af elektronisk airbagstyring fra Bosch var baseret på en central udløserenhed, der sørgede for aktivering af ettrins airbags til fører og forsæde–passager. De airbag–styreenheder som Bosch seriefremstiller i dag styrer ved hjælp af flere ekstra–sensorer rundt i bilen de forskellige airbags og eventuelle selestrammere. De avancerede systemer gør det muligt at få en kontrolleret airbag aktivering i flere trin afhængig af sammenstødets kraft, og hvor mange passagerer der er i bilen.

Det store airbag gennembrud
Det store gennebrud for airbag sikkerhedssystemerne kom i midten af halvfemserne, hvor det for alvor slog igennem også på mindre køretøjer. I 1995 leverede Bosch ca. 1 million airbag–styreenheder til bilindustrien. I dag producerer Bosch fabrikker verden over mere end 7 millioner enheder årligt.

Læs mere her

fredag den 10. september 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om The Stig taler ud på TV

Sæt dig ind, hold kæft og hold fast!
Denne chaufførs bremser er gode. Men måske lidt bedre foran end bagi?
Læs mere her

TV: Hurtig Polo er den sjoveste VW
VW Polo GTI er 160.000 kr. billigere end Golf GTI, og mindst lige så sjov. Med 180 heste til blot 1.180 kg tørvægt er der lagt op til sjov i gaden.
Læs mere her

Lær at køre grønt og spar masser af penge
Du kan skære en femtedel af dit brændstofforbrug væk lover ny kampagne
Læs mere her

The Stig taler ud på TV
Jeg fortryder ingenting, fortæller den nu tidligere BBC-ansatte om sin beslutning om at kvitte rollen som The Stig
Læs mere her

25 år på vejen mod bedre biler

Elektronikken har gjort bilen mere sikker, givet den renere udstødning og bedre økonomi. 16.000 forskere og ingeniører.

For 25 år siden startede Bosch koncernens autodivision et langtidsprogram. "Vi skal satse på at udvikle elektroniske systemer, der giver sikrere biler, forurener mindre og gør kørslen mere økonomisk". Det var beskeden fra Bosch Autodivision til koncernens udviklingsafdeling i 1976. Programmet blev sat igang i året, hvor forskere og ingeniører fra Bosch allerede havde nået væsentlige milepæle i bilens udvikling.

Attraktive dieselmotorer med ny teknik
Dieselmotoren er en af de mest økonomiske, reneste og drifts–sikre motorer i den daglige trafik, men det var først fra 1976 at også de mindre biler begyndte at køre på diesel. Ingeniører fra Bosch havde udviklet et enkelt og effektivt indsprøjtnings–system der muliggjorde, at bilproducenterne kunne bygge meget kompakte dieselmotorer. Og på de 25 år har udviklingen til ny dieselteknik med højtryksindsprøjtning givet denne motortype høj effekt, lavt støjniveau og god økonomi, og dermed bidraget til en væsentlig stigning i antallet af personbiler med dieselmotor.

Etaper på vej mod en renere bil
Og det var også i 1976, at man nåede en ny etape på vejen mod en renere bil med benzinmotor. Dette år havde Bosch færdig–udviklet Lambda–reguleringen som svar på de skærpede miljøbe–skyttelseslove i USA. Ved at lade benzinindsprøjtningen være styret af en målesonde i udstødningen, Lambda–sonden, i forbindelse med en 3–vejs katalysator, var det nu muligt at reducere de skadelige stoffer i udstødningen med op til 90%. Udviklingen på dette område har specielt givet direkte indsprøjtning stadig større betydning, og med introduktionen af Bosch direkte benzinindsprøjtning til den driftsøkonomiske Lupo fra VW er en ny milepæl nået i benzinmotorens udvikling.

Fra ABS til ESP
Også på vejen mod en sikrere bil har der været en markant udvikling. Det første komplette Bosch ABS–bremsesystem intro–duceret i 1978 har dannet baggrund for udviklingen af effektive elektroniske sikkerhedssystemer som bl.a. køredynamik–reguleringen ESP (Electronic Stability Program).

3 mia DM til udvikling af nye elektroniske systemer
Bosch vil i år anvende ca. 3 mia. DM til udvikling af nyheder inden for autoteknik, og dermed videreføre det langtidsprogram for forskning og udvikling, der blev sat igang for 25 år siden. Alene i 2000 blev anmeldt mere end 2.400 patenter.
16.000 forskere, ingeniører og teknikere er i dag beskæftiget med at forbedre eksisterende og udvikle nye produkter hos Bosch, der ialt beskæftiger ca. 190.000 medarbejdere.

Læs mere her

Dagens nyheder - Læs bla. om Danmarks bedste skurvogn

Tjek trykket med din Iphone
En dæktrykmåler til din iPhone eller smartphone er på trapperne
Læs mere her

Ferrari-race på ringen
Der bliver masser af Ferrarier at se d. 11.-12. september på FDM Jyllandsringen.
Læs mere her

BMW stopper produktionen af super-motor
BMW indstiller produktionen af V10-motoren og dermed også BMW M6 Coupé og BMW M6 Cabriolet
Læs mere her

Danmarks bedste skurvogn
Ny konkurrence: Fladskærm, massagestol eller friske basser hver morgen? Hvad skal den indeholde? Ekstra Bladet kårer i efteråret Danmarks bedste skurvogn
Læs mere her

Korte nyheder om Toyota

Jyske Bank: Toyota vil forgylde investorer
Jyske Bank er brændt varm på verdens største bilproducent. Toyotas aktiekurs vil stige 32 pct. på et år, vurderer banken. Det kurspotentiale udløser en købsanbefaling. Jyske Bank har ik ...
Læs mere her

torsdag den 9. september 2010

Digitale medier til bilen er nu en realitet

På den internationale radioudstilling IFA 2001 i Berlin introducerede Blaupunkt produkter og bilvenlige multimedialøsninger, der nu for alvor anvender de muligheder, som digital teknologi giver.

Blaupunkt går nye veje med TravelPilot DX–N Online. Med denne variant af et avanceret navigationssystem kan bilisterne ikke blot navigere, men også få adgang til adskillige teletjenester og ruteplanlægnings–informationer. Med den nye TravelPilot DX–V er en 16:9 monitor "widescreen" blevet specielt udviklet. Det betyder, at bilisten nu har en ruteguide med synlig og flytbar skærm for optimal fleksibilitet.

På Blaupunkt–standen skal særligt fremhæves den innovative OnlinePilot: En praktisk hightech løsning, der opfylder de meget forskellige kommunikations– og informationskrav på ruten lige fra radiolytning og telefonering til internetadgang og e–mail–tjenester samt navigation. OnlinePilot forventes på markedet allerede ultimo 2002. Woodstock DAB52 er den første autoradio i verden, der med DAB og MP3 kombinerer to digitalteknikker i ét kabinet. Med undtagelse af få komponenter er det en helt digital autoradio, der let kan monteres i standard–radioskakten i enhver bil.

Som den første udbyder i verden præsenterede Blaupunkt på IFA 2001 en bilvenlig afspiller til MP3–musik. Den leverer underholdning i op til 18 timer fra sin miniharddisk. Den nye Compact Drive MP3 kan tilsluttes næsten alle autoradioer og kræver kun et minimum af installationsplads. I Skyline serien findes modellen Los Angeles MP71 som den første cd–tuner med MP3–afspiller. Begge produkter ventes på markedet sidst på året 2001.

Velocity, det unge mærke inden for lyd fra Blaupunkt, har fået et nyt medlem af familien: Velocity VDP01–MP3, en digital signalprocessor med integreret afspilningsmulighed af MP3–filer. Den kan nemt indbygges i en standard DIN–skakt og er en selvstændig løsning, der kan kombineres med alle autoradioer. Informationerne kommer via et chipkort med de komprimerede MP3–musikfiler, hvor det populære MultiMediaCard (MMC) anvendes som lagermedium.

Bilister såvel som passagerer kan nu få individuelt tilpassede underholdningspakker med det avancerede system InCarVideo. Det er en signalkonverter, som kan tilbyde muligheder lige fra den mobile tv–modtager, dvd–afspilleren og videospil til navigation.

Læs mere her

onsdag den 8. september 2010

Dagens nyheder - Læs bla. om TV: Test af Audi A5 Sportback

Chevrolets nye Polo-dræber
Ny Aveo skal endelig gøre Chevrolet til en seriøs spiller i minibils-klassen
Læs mere her

Citroën: Leasing med reservebil
Kunder, der leaser elbilen C-Zero, kan via biludlejer få en benzinbil til længere ture.
Læs mere her

300 heste i ny Astra OPC
Opel giver en forsmag på GTC-versionen af Astra, der kommer næste år med op til 300 hk
Læs mere her

TV: Test af Audi A5 Sportback
Dejlig at se på og skøn at at bruge tid sammen med. Det samme skal gælde for din bil. Det er Audi A5 Sportback
Læs mere her

Autoradio med indbygget telefon

Blaupunkt kombinerer CarHiFi og GSM900 mobiltelefon

Blaupunkts nye RadioPhone generation 2000 skal nok vække fortjent opmærksomhed hos de fleste bilister. Det vil sige alle dem, der ønsker en førsteklasses autoradio og som har brug for at telefonere, mens de kører bil. Med Antares T60 RadioPhone er den sidste nye CarHiFi og GSM900 mobiltelefon teknologi kombineret i èn enkelt enhed, der passer perfekt ind i enhver bil. Med Antares T60 følger en håndfri mikrofon og som ekstraudstyr en kombineret radio/GSM–antenne.

Sikkerhed og komfort
I Danmark og mange andre lande er det ulovligt at køre bil og tale i mobiltelefon samtidigt. Med Antares T60 RadioPhone og den håndfri betjening øges både sikkerheden og betjeningskomforten, når der ringes til og fra bilen. Telefonen er altid i handsfree mode og bilisten kan derfor holde begge hænder på rattet.

Telefonsamtaler i bilen
Opkald kan ske via fjernbetjeningen på rattet. Ligesom der kan vælges en radiostation i radiomode, er der nu også frit valg mellem 10 telefonnumre. Under opringningen skruer radioen automatisk ned for lyden og den indkommende stemme høres over bilens originale højttalere. Såfremt man ønsker det, bliver samtalen afbrudt af vigtige trafikmeddelelser.

Ren og klar samtale
Antares T60 har 8 watt sendeeffekt, hvor normale mobiltelefoner kun har 2. Den nyudviklede fuld duplexoverførelse garanterer en ren og klar samtale begge veje, som er sikret med EFR (Enhanced Full Rate). Dermed er det også muligt at sende og modtage SMS beskeder (Short Message Service) og støttefunktioner som "call waiting" mellem konferencer og samtaler mellem flere personer.

Dobbeltkort
Med et dobbeltkort kan bilister som allerede har en mobiltelefon bruge samme telefonnummer til både mobiltelefonen og RadioPhone.

Tyverisikring
Antares T60 RadioPhone er dobbeltsikret mod tyveri. Sikkerhedskoden på autoradioen blokerer hele anlægget samtidig med at der er PIN–kode til telefonen.

46 faste stationer
Antares T60 vælger selv de 9 stærkeste sendere via RDS. Der kan fordeles på 46 faste radio–stationer (FM, MB, LB). De 4x40 watt og 4–kanals Preamp–Out leverer rigelig Power til musik og gør det muligt at tilslutte Multi CD–boks.

Læs mere her