søndag den 12. september 2010

De havde gnisten i Le Mans!

Alle med topplacering i det berømte
24–timers løb havde Bosch teknik i bilen.

Det berømte 24–timers løb i Le Mans blev kørt første gang i 1923 og siden er gennemsnitshastigheden steget år for år. Det stiller naturligvis enorme krav til både kørere og bilernes teknik, som skal kunne holde til kørsel i konstant høj fart og belastning i mange timer under skiftende vejrforhold.

En teknik for vindere
I det netop afholdte Le Mans løb kunne teamet fra Bosch motorsport–servicecentret også lade champagne–propperne springe. Vinderne i alle fem bilkategorier havde motorstyring fra Bosch. Med til de øverstplace–rede i de enkelte kategorier tæller Audi R8, Bentley XSpeed 8, Reynard Lehmann 2QK, Corvette C5–R samt Porsche GT3–RS.

Ingen fugtproblemer
Dette års Le Mans løb var præget af et langvarigt regnvejr, som stillede utroligt store krav til den følsomme teknik i racermotorerne. Motorsvigt på grund af fugt er jo velkendt, men uacceptabelt i et motorløb. Ingen af motorerne med Bosch teknik viste tegn på fugtbetinget motorsvigt i det krævende 24–timers løb.

Maksimal ydelse i 24–timer
Det betød, at af de 20 biler, som kørte i mål, kørte de 17 med teknik fra Bosch. I den samlede placering var de første 12 pladser udelukkende besat af biler, hvis motorstyring er trimmet til maksimal ydelse af teknikere og ingeniører fra Bosch motorsport–servicecentret.

Bosch har gennem årene udviklet mange forskellige typer motorstyring sammen med verdens bilproducenter, – en teknik som findes i en stor del af markedets bilmodeller. Det er på baggrund af de erfaringer, ingeniørerne hos Bosch har konstrueret motorstyringen til den krævende motorsport.

Læs mere her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar